
The BBC in Theory & Practice

CASE STUDY 2

BBC News at Six Complaint

Lack of due impartiality in reporting increases in

the budget deficit in the year leading up to the

2015 General Election

08 June 2015



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 2

Contents

Viewer Complaint: Lack of Due Prominence.................................................................3
Stage 1a: BBC Response 1: Prominence.....................................................................4
Stage 1a: BBC Response 2: Prominence.....................................................................5
Stage 1a: BBC Response 3: Prominence.....................................................................6
Stage 1b: Viewer Response 2: Prominence..................................................................7
Stage 1b: BBC Response 4: Prominence.....................................................................8
Viewer Complaint: Transcripts...................................................................................9
Stage 1a: BBC Response 5: Transcripts....................................................................10
Stage 1b: BBC Response 6: Transcripts....................................................................11
Stage 1b: BBC Response 7: Prominence...................................................................12
Stage 1b: BBC Response 8: Transcripts....................................................................13
Stage 1b: BBC Response 9: Prominence...................................................................14
Stage 1b: BBC Response 10: Prominence..................................................................15
Viewer Response 4: Request to escalate to Stage 2....................................................16
Stage 2: BBC Response 11......................................................................................18
Stage 2: Viewer Response 5....................................................................................19
Stage 2: BBC Response 12......................................................................................20
 Stage 2: Viewer Response 6...................................................................................21
Stage 2: BBC Response 13......................................................................................22
Stage 2: Viewer Response 7....................................................................................22
Stage 2: BBC Response 14......................................................................................23
Stage 2: Viewer Response 8....................................................................................26
Stage 2: BBC Response 15......................................................................................30
Stage 2: Viewer Response 9....................................................................................31
Stage 2: BBC Response 16......................................................................................31
Stage 2: Viewer Response 10..................................................................................32
Viewer Response 11, Request to escalate to Stage 3..................................................33
Stage 3: BBC Response 17......................................................................................34
Stage 3: BBC Response 18......................................................................................35
Stage 3: Viewer Response 12..................................................................................36
Stage 3: BBC Response 19......................................................................................36
Stage 3: BBC Response 20......................................................................................37
Stage 3: Viewer Response 13..................................................................................42
Stage 3: BBC Response 21......................................................................................46
Stage 3: BBC Response 22, ESC Final Decision..........................................................47
Stage 3: Viewer Response 14..................................................................................55
Stage 3: BBC Response 22......................................................................................55



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 3

Viewer Complaint: Lack of Due Prominence

Friday 25 July 2014

BBC Webform

(1,500 Character limit)

Complaint Summary:

Lack of due accuracy, impartiality and prominence

News at Six, 22 & 24 July 2014

Full Complaint:

The 4th item on the News at Six on Thursday 24 July was the announcement that the IMF 
had raised its UK growth forecast "by almost half a percentage point".

In contrast, the ONS announcement 2 days earlier on Tuesday 22 July, that the June deficit 
was 50% higher than last year, was not given equivalent due prominence and weight on that 
evening's News at Six.

The ONS statistic is many times more significant than the IMF's for reasons which the 1,500 
character limit of the BBC's Complaint's Webform prevents me from listing here.

If a focus group were to view Tuesday's and Thursday's News at Six programmes side-by-
side and asked which of the two statistics was given the most prominence I suspect most 
would choose the IMF.

If they were asked what impression the two bulletins gave: either that

a) austerity was working as planned, or

b) that it was doing the opposite of what it was supposed to do

I suspect most would choose a).

If those predictions were correct it would prove that the BBC has breached both the spirit 
and letter of the following Editorial Guidelines on accuracy, impartiality and due prominence: 
3.4.21, 4.4.12, 4.4.13, 14.4.4

To test this please supply either the video, audio or transcripts of the two programmes.

Please note: I wish all correspondence on this issue to be open and transparent to public 
scrutiny and hereby give notice that any correspondence from the BBC must be subject to 
that understanding.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 4

Stage 1a: BBC Response 1: Prominence

Subject: BBC Complaints - Case number CAS-2832936-Y1CMD4
Date: Fri, 25 Jul 2014 10:47:03 +0100
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

Thanks for contacting the BBC. This is an automated email confirming we have received the 
complaint below and submitted in this name via www.bbc.co.uk/complaints. Please do not 
reply to this email since it is generated from an unmonitored address. If you believe you 
have received this in error please contact us using our webform at 
www.bbc.co.uk/complaints.

We attach the text of the complaint for your records and will normally include it in our 
overnight report of all today’s audience reaction. This is circulated to BBC staff tomorrow 
(with your personal details removed) and ensures your points will reach the right people 
quickly. We aim normally to reply within 10 working days (around 2 weeks) depending on 
the nature of your complaint.

To make sure we use the licence fee efficiently we may not investigate every issue in detail, 
and for consistency may send the same reply if others have also complained about the same 
issue. For our full complaints procedures and how we consider the issues raised in feedback 
please read www.bbc.co.uk/complaints/handle-complaint/

----------

YOUR COMPLAINT:

Complaint Summary: Lack of due accuracy, impartiality & prominence

Full Complaint: News at Six, 22 & 24 July 1014 The 4th item on the News at Six on Thursday 
(24/07) was the announcement that the IMF had raised its UK growth forecast "by almost 
half a percentage point". In contrast, the ONS announcement on Tuesday (22/07) that the 
June deficit was 50% higher than last year was not given equivalent due prominence and 
weight on that evening's News at Six. The ONS statistic is many times more significant than 
the IMF's for reasons which the 1,500 character limit prevents me from listing here. If a 
focus group were to view Tuesday's and Thursday's News at Six programmes side-by-side 
and asked which of the two statistics was given the most prominence I suspect most would 
choose the IMF. If they were asked what impression the two bulletins gave: that austerity 
was working or that it was doing the opposite of what it's supposed to do, I suspect the 
would choose the first. If those predictions were correct it would prove that the BBC has 
breached both the spirit and letter of the following Editorial Guidelines on accuracy, 
impartiality and due prominence: 3.4.21, 4.4.12, 4.4.13, 14.4.4 To test this please supply 
either the video, audio or transcripts of the two programmes. For the avoidance of doubt I 
would like all correspondence on this issue to be open and transparent to public scrutiny and 
give notice that any correspondence from the BBC must be subject to that understanding.

----------

Thank you again for contacting us.

BBC Complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 5

Stage 1a: BBC Response 2: Prominence

Subject: BBC Complaints - CAS-2832936-Y1CMD4
Date: Sat, 2 Aug 2014 10:14:39 +0100
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Your Reference CAS-2832936-Y1CMD4

Thanks for recently contacting the BBC. We aim to reply to complaints within 10 working days (around 2 
weeks) and do so for most of them but cannot for all. The time taken depends on the nature of your 
complaint, how many others we are dealing with and can also be affected by practical issues such as 
whether a production team is available or away on location.

This is to let you know that we have referred your complaint to the relevant staff but that it may take longer 
than 10 working days to reply. We therefore ask you not to contact us further in the meantime. If it does 
prove necessary however, please use our webform, quoting any reference number we provided. This is an 
automatic email sent from an account which is not monitored so you cannot reply to this email address.

In order to use the licence fee efficiently we may not investigate every issue if it does not suggest a 
substantive breach of guidelines, or may send the same reply to everyone if others have complained about 
the same issue. You can read full details of our complaints procedures and how we consider the issues 
raised in feedback at www.bbc.co.uk/complaints/handle-complaint/. In the meantime we’d like to thank you 
for contacting us with your concerns. We appreciate your patience in awaiting a response.

Kind regards,

BBC Complaints.
www.bbc.co.uk/complaints 

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to this email 
address but if necessary please contact us via our webform quoting any case number we provided.

http://www.bbc.co.uk/complaints
http://www.bbc.co.uk/complaints/handle-complaint/


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 6

Stage 1a: BBC Response 3: Prominence

Subject: BBC Complaints - Case number CAS-2832936-Y1CMD4
Date: Wed, 6 Aug 2014 12:43:59 +0100
From: bbc_complaints_website@bbc.co.uk <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

Reference CAS-2832936-Y1CMD4

Thanks for contacting us regarding ‘BBC News at Six’ on BBC One.

We note you felt we didn't give equivalent due prominence and weight to two reports on our 
22 July and 24 July programmes.

You of course kindly provided the transmission dates of 22 and 24 July. However, having 
reviewed both programmes only the 24 July programme contains the report you refer to. The 
fourth story on 22 July’s programme was the London summit on Female Genital Mutilation. 
There is no report on ONS figures in this edition of the programme. We’d therefore seek your 
clarification on the date you saw the initial report you refer to.

We’d add that due to the prohibitive costs of providing such a service, video, audio and 
transcripts for ‘BBC News at Six’ are not available. 

Thanks again for contacting us.

Kind Regards

Lucia Fortucci

BBC Complaints

www.bbc.co.uk/complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 7

Stage 1b: Viewer Response 2: Prominence

Wednesday 6 August 2014

BBC Webform

(1,500 Character limit)

Your Complaint

Type of complaint: BBC News (TV Radio and website)
What is your complaint about: TV News
Choose channel: BBC One
Programme title: News at Six
Transmission date: 22/07/2014
Broadcast type: Live
Incident time: 18:00
Complaint category: Not enough coverage
Contacted us before: Yes
Reason for contacting us again: Unhappy with previous response
Reference: CAS-2832936-Y1CMD4
Complaint title: Lack of due accuracy, impartiality & prominence

Complaint description:

Dear Lucia Fortucci,

Thank you for your email of 06/08/2014. Video, audio or transcripts are no longer necessary 
as your email confirms the ONS statistics were given zero prominence or weight on the 'News 
at Six' on the day of their announcement (22 July 2014).

I would argue that the ONS announcement is due greater prominence than the IMF's for the 
following reasons:

1. The ONS statistic is a statement of hard scientific fact. The IMF's forecast is an 
estimate, opinion or guess.

2. The IMF's forecast SUGGESTS the economy MAY BE moving marginal faster in an 
already predicted direction. The ONS statistic PROVES the deficit has moved 
significantly in the opposite direction to the one predicted. 

Therefore, the ONS statistic has much greater information, news and public interest value 
than the IMF forecast and is therefore due greater prominence, proving that the 'News at Six' 
on 22 July 2014 was in direct breach of Editorial Guidelines 3.4.21, 4.4.12, 4.4.13 and 
14.4.4.

I look forward to receiving the BBC's opinion on why this is not the case. 

Please Note: I wish any discussion on this matter to be open and transparent to public 
scrutiny and therefore require all correspondence between the BBC and myself to be subject 
to that understanding.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 8

Stage 1b: BBC Response 4: Prominence

Subject: BBC Complaints - Case number CAS-2854164-81M5MF
Date: Wed, 6 Aug 2014 17:19:37 +0100
From:  <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

We are sorry that you were not satisfied with our earlier response to your complaint and 
appreciate that you felt strongly enough to contact us again about the matter.

This is an automated email to confirm we received your complaint. Please do not reply to this 
email since it is generated from an unmonitored address. If you believe you have received 
this in error please contact us using our webform at www.bbc.co.uk/complaints and quoting 
any reference number we have provided.

In these circumstances we aim to investigate and reply to you normally within 20 working 
days (around four weeks) but we will contact you if we believe it may take longer. The time 
taken to reply at this stage depends on the detailed nature of the issues needing 
investigation, how many others need to be investigated and practical issues such as whether 
a production team is available or away on location. 

In order to use the licence fee efficiently we may not investigate every issue if it does not 
suggest a substantive breach of guidelines, and may send the same reply to everyone if 
others have also complained about the same issues. This is in line with the full complaints 
procedure which you can read at:

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2012/c
omplaints_fr_work_ed_complaints.pdf

We attach the text and reference number of your complaint below for your records:

----------

YOUR COMPLAINT:

Complaint Summary: Lack of due accuracy, impartiality & prominence

Full Complaint: Dear Lucia Fortucci, Thank you for your email of 06/08/2014. Video, audio or 
transcripts are no longer necessary as your email confirms the ONS statistics were given zero 
prominence or weight on the 'News at Six' on the day of their announcement (22 July 2014). 
I would argue that the ONS announcement is due greater prominence than the IMF's for the 
following reasons: 1) The ONS statistic is a statement of hard scientific fact. The IMF's 
forecast is an estimate, opinion, or guess. 2) The IMF's forecast SUGGESTS the economy 
MAY BE moving marginal faster in an already predicted direction. The ONS statistic PROVES 
the deficit has moved significantly in the opposite direction to the one predicted. Therefore, 
the ONS statistic has much greater information, news and public interest value than the IMF 
forecast and is therefore due greater prominence, proving that the 'News at Six' on 22 July 
2014 was in direct breach of Editorial Guidelines 3.4.21, 4.4.12, 4.4.13 and 14.4.4. I look 
forward to receiving the BBC's opinion on why this is not the case. Please Note: I wish any 
discussion on this matter to be open and transparent to public scrutiny and therefore require 
all correspondence between the BBC and myself to be subject to that understanding.

----------

Thank you again for contacting us.

BBC Complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 9

Viewer Complaint: Transcripts

Thursday 7 August 2014

BBC Webform

(1,500 Character limit)

Complaint Summary:

Availability of News at Six transcripts

Full Complaint:

Further to your email of 06/08/2014 re. complaint CAS-2832936-Y1CMD4 I wish to make a 
separate complaint re. the statement that transcripts for ‘BBC News at Six’ are not available 
“due to the prohibitive costs”.

As a TV producer I know all news programmes routinely produce computer transcripts of 
running orders, P-as-Cs, gallery and Autocue scripts. As an ICT consultant I know the cost of 
making such computer text available is minimal, not prohibitive.

If privately owned newspapers can make archives of past editions available to the public then 
the BBC must explain why a publicly funded body, whose primary purpose is to serve the 
public interest, cannot do the same.

The archive of existing transcripts of the 'News at Six' is an invaluable historical record of the 
news reported by the public's most trusted news source: the early evening News on BBC1. 
For the avoidance of doubt, the archive of news available on the BBC website is a record of 
news reported on a website, not on broadcast television.

Of all the ways the BBC could serve the public interest, allowing access to its archive of 
existing transcripts of the 'News at Six' ought to be high on the list.

As a member of the public I look forward to receiving the BBC's reasons why the cost of 
making such transcripts available is more than the licence fee can bear.

Please Note: I wish discussion on this matter to be open to public scrutiny and therefore 
require all correspondence from the BBC to be subject to that understanding.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 10

Stage 1a: BBC Response 5: Transcripts

Subject: BBC Complaints - Case number CAS-2854731-7TXWGG
Date: Thu, 7 Aug 2014 07:16:29 +0100
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

We are sorry that you were not satisfied with our earlier response to your complaint and 
appreciate that you felt strongly enough to contact us again about the matter.

This is an automated email to confirm we received your complaint. Please do not reply to this 
email since it is generated from an unmonitored address. If you believe you have received 
this in error please contact us using our webform at www.bbc.co.uk/complaints and quoting 
any reference number we have provided.

In these circumstances we aim to investigate and reply to you normally within 20 working 
days (around four weeks) but we will contact you if we believe it may take longer. The time 
taken to reply at this stage depends on the detailed nature of the issues needing 
investigation, how many others need to be investigated and practical issues such as whether 
a production team is available or away on location. 

In order to use the licence fee efficiently we may not investigate every issue if it does not 
suggest a substantive breach of guidelines, and may send the same reply to everyone if 
others have also complained about the same issues. This is in line with the full complaints 
procedure which you can read at: 
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2012/c
omplaints_fr_work_ed_complaints.pdf

We attach the text and reference number of your complaint below for your records:

----------

YOUR COMPLAINT:

Complaint Summary: Availability of News at Six transcripts

Full Complaint: Further to your email of 06/08/2014 re. complaint CAS-2832936-Y1CMD4 I 
wish to make a separate complaint re. the statement that transcripts for ‘BBC News at Six’ 
are not available “due to the prohibitive costs”. As a TV producer I know all news 
programmes routinely produce computer transcripts of running orders, P-as-Cs, gallery and 
Autocue scripts. As an ICT consultant I know the cost of making such computer text available 
is minimal, not prohibitive. If privately owned newspapers can make archives of past editions 
available to the public then the BBC must explain why a publicly funded body, whose primary 
purpose is to serve the public interest, cannot do the same. The archive of existing 
transcripts of the 'News at Six' is an invaluable historical record of the news reported by the 
public's most trusted news source: the early evening News on BBC1. For the avoidance of 
doubt, the archive of news available on the BBC website is a record of news reported on a 
website, not on broadcast television. Of all the ways the BBC could serve the public interest, 
allowing access to its archive of existing transcripts of the 'News at Six' ought to be high on 
the list. As a member of the public I look forward to receiving the BBC's reasons why the cost 
of making such transcripts available is more than the licence fee can bear. Please Note: I 
wish discussion on this matter to be open to public scrutiny and therefore require all 
correspondence from the BBC to be subject to that understanding.

----------

Thank you again for contacting us.

BBC Complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 11

Stage 1b: BBC Response 6: Transcripts

Subject: BBC Complaints - CAS-2854731-7TXWGG
Date: Fri, 15 Aug 2014 07:04:08 +0100
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Your Reference CAS-2854731-7TXWGG

Thank you for taking the time to contact us again recently. We had referred your complaint 
to the relevant staff and are normally able to investigate and reply to most complaints at this 
stage (which is stage 1b of the complaints process) within 20 working days of receipt, or 
around four weeks. However this is to inform you that we believe it may now take longer 
than 20 working days before you receive our reply. 

We apologise for this and have brought the matter to the attention of the relevant staff 
again. The delay in answering may be due to their unavailability or other production 
commitments. We therefore ask you not to contact us further in the meantime. If it does 
prove necessary to do so please use our webform at www.bbc.co.uk/complaints, or write to 
us, and quote the reference number we have provided. 

More information about the complaints process and how we act on complaints is available at 
www.bbc.co.uk/complaints. We appreciate your continuing patience in waiting for a response 
and will reply as soon as possible.

Kind regards 

BBC Complaints
www.bbc.co.uk/complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.

http://www.bbc.co.uk/complaints


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 12

Stage 1b: BBC Response 7: Prominence

Subject: BBC Complaints - CAS-2854164-81M5MF
Date: Fri, 22 Aug 2014 17:18:59 +0100
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Your Reference CAS-2854164-81M5MF

Thank you for taking the time to contact us again recently. We had referred your complaint 
to the relevant staff and are normally able to investigate and reply to most complaints at this 
stage (which is stage 1b of the complaints process) within 20 working days of receipt, or 
around four weeks. However this is to inform you that we believe it may now take longer 
than 20 working days before you receive our reply. 

We apologise for this and have brought the matter to the attention of the relevant staff 
again. The delay in answering may be due to their unavailability or other production 
commitments. We therefore ask you not to contact us further in the meantime. If it does 
prove necessary to do so please use our webform at www.bbc.co.uk/complaints, or write to 
us, and quote the reference number we have provided. 

More information about the complaints process and how we act on complaints is available at 
www.bbc.co.uk/complaints. We appreciate your continuing patience in waiting for a response 
and will reply as soon as possible.

Kind regards 

BBC Complaints
www.bbc.co.uk/complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.

http://www.bbc.co.uk/complaints


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 13

Stage 1b: BBC Response 8: Transcripts

Subject: BBC Complaints - Case number CAS-2854731-7TXWGG
Date: Tue, 9 Sep 2014 11:40:47 +0100
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

Reference CAS-2854731-7TXWGG

Thank you for taking the time to contact us and we appreciate that you felt strongly enough 
to write to us again. We have noted your points and are sorry to learn you were not satisfied 
with our earlier response, regarding the BBC providing transcripts for the News at Six. We 
regret this is not a service that we provide.

We are sorry to tell you that we have nothing to add to our previous reply. We do not believe 
your complaint has raised a significant issue of general importance that might justify further 
investigation. We will not therefore correspond further in response to additional points, or 
further comments or questions, made about this issue or our responses to it. 

We realise you will be disappointed to hear this but hope this explains why we are not able to 
take your complaint further. If you remain dissatisfied about our decision you can appeal to 
the BBC Trust, the body which represents licence fee payers. The Trust has asked that we 
should explain to complainants that the BBC's Royal Charter draws a clear distinction 
between the role of the Trust - which determines the overall scope of the BBC's services and 
sets its standards - and that of the BBC Executive - which runs the Corporation and decides 
what to broadcast and publish.

The Trust does not entertain every appeal submitted to it. It will normally hear appeals about 
the Executive’s decisions only if a complainant can show that they involved a potential 
breach of the BBC's published standards, or that an operational decision has raised 
significant issues of general importance. The Trust is the final arbiter of which appeals it 
should consider. For the full information about the BBC Trust’s appeals procedures please 
visit www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/. 

If you wish to submit an appeal you must write within 20 working days of receiving this 
reply, explaining why you wish to appeal. You can contact the BBC Trust at 180 Great 
Portland Street, London W1W 5QZ, or by emailing trust.editorial@bbc.co.uk. Please would 
you include for them the relevant case reference which you may have been given.

Thank you again for contacting us.

Kind Regards

Nicola Maguire

BBC Complaints

www.bbc.co.uk/complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 14

Stage 1b: BBC Response 9: Prominence

Subject: BBC Complaints - Case number CAS-2854164-81M5MF
Date: Tue, 9 Sep 2014 14:38:29 +0100
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

Reference CAS-2854164-81M5MF

Thanks for your further contact.

Your complaint regarding coverage of the ONS figures is being investigated and we will send 
you a considered response in due course.

This is separate to your complaint regarding ‘News at Six’ transcripts where a response on 
this issue has been sent.

Thanks again for taking the time to contact us.

Kind Regards

Nicola Maguire

BBC Complaints

www.bbc.co.uk/complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 15

Stage 1b: BBC Response 10: Prominence

Subject: BBC Complaints - Case number CAS-2854164-81M5MF
Date: Mon, 24 Nov 2014 16:24:03 +0000
From: <bbc_complaints_website@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

Reference CAS-2854164-81M5MF

Thanks for contacting us again regarding ‘BBC News at Six’ on 22 July.

Please accept our apologies for the long delay in replying. We know our correspondents 
appreciate a quick response and are sorry you've had to wait on this occasion.

We raised your complaint with the relevant editorial team in our newsroom, who have given 
us the below response. 

“We very often cover ONS figures, and IMF ones , and whether they get on on a particular 
day will be down to a range of factors including the news agenda that day. Over time, we 
take care to report trends in both the deficit and in growth.”

We hope this addresses your concerns; however, if you would like to take your complaint 
further, you can contact Stage 2 of the complaints process, the BBC's Editorial Complaints 
Unit, within 20 working days and they will carry out an independent investigation. You can 
email them at: ecu@bbc.co.uk , or alternatively write to them at the following address: 

Editorial Complaints Unit

Media Centre

MC3 D3

201 Wood Lane

London 

W12 7TP

Should you choose to escalate your complaint we would ask that you include the reference 
number provided above in your correspondence.

Kind regards

Stuart Webb

BBC Complaints

www.bbc.co.uk/complaints

NB This is sent from an outgoing account only which is not monitored. You cannot reply to 
this email address but if necessary please contact us via our webform quoting any case 
number we provided.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 16

Viewer Response 4: Request to escalate to Stage 2

Subject: Request to Escalate Complaint CAS-2854164-81M5MF
Date: Thu, 11 Dec 2014 13:05:09 +0000
From: Ian McNulty

To: ecu@bbc.co.uk

Dear Sirs,

Case number CAS-2854164-81M5MF

I wish to escalate this complaint to Stage 2 of the Complaints Process.

The essence of the complaint is:

1) On the afternoon of Tuesday 22 July 2004 the Business News segment on the BBC News 
Channel featured an interview between a BBC Business/Economics Correspondent and a 
representative of a City brokerage firm on the subject of the Royal Mail IPO. At the end of 
the interview the BBC correspondent said something like:

I suppose we can’t end without mentioning that rather boring number released by 
the Office for National Statistics today: the government deficit for June.

2) As reducing the deficit and debt is the primary goal of the present government's economic 
policy and the primary justification for its austerity programme, the announcement that this 
year's June deficit was 50% higher than last year is key to enabling the public to make an 
informed judgement about whether the present government's economic policy is working or 
not. In the year running up to a general election, the prominence and weight given to this 
critical economic information could be crucial in determining the outcome.

For a BBC Business/Economics correspondent to describe any economic statistic as a rather 
boring number displays either that he thinks that statistics in general are 'boring', or that he 
is verbally labelling this specific statistic as 'boring' in order to reduce its weight, thereby 
knowingly and materially misleading the audience into thinking it has no value. If so, this 
would be in direct contravention of BBC Editorial Guideline 3.4.11 and Guideline 4.2.2.

Whatever the reason, when a news and current affairs presenter labels any piece of news as 
'boring' the audience can clearly tell that the "public voice of the BBC" is prejudiced against 
giving much prominence or weight to that particular piece of information, in direct 
contravention of Guideline 4.4.13.

3) The question is: Was this a one-off, accidental incidence of prejudice and lack of due 
impartiality by just one BBC news and current affairs presenter on just one occasion, or is it 
institutionalized across the whole of the BBC News and Current Affairs output?

The answer can be found in the prominence given to the announcement of the ONS statistic 
on that evening's BBC1 flagship news programme, News at Six.

4) The BBC refuses to allow complainants access to transcripts or running orders of previous 
news broadcasts (see email from Nicola Maguire, Tue, 9 Sep 2014), but, in response to the 
initial complaint, BBC representative Lucia Fortucci did confirm in her email of Wed 6 Aug 
2014 that:

"The fourth story on 22 July’s programme was the London summit on Female 
Genital Mutilation. There is no report on ONS figures in this edition of the 
programme."

This confirms that, in the opinion of the BBC News at Six editorial team, a conference on 
Female Genital Mutilation deserved 4th place on the day's news agenda but the ONS 
announcement that the June deficit was 50% higher than last year deserved none.

5) The question then becomes: Was this prejudice and lack of due impartiality towards a 
hard fact that reflected badly on government economic policy specific to just one edition of 
the BBC News Channel's Business News and just one edition of News at Six, or is it 
institutionalized across the whole of the BBC's news output?

http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-impartiality-news-current-affairs-factual
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-impartiality-principles
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guidelines-accuracy-avoiding-misleading-audiences
mailto:ecu@bbc.co.uk


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 17

The answer can be found by comparing the news agendas of News at Six on 22 July and 24 
July.

6) The fourth story on News at Six on 24 July 2014 was the announcement that the IMF had 
raised its UK growth forecast "by almost half a percentage point". If BBC News editors felt 
the very bad news from the ONS had too little weight to deserve a place on the News at Six 
they clearly felt exactly the opposite about the slightly good news from the IMF.

7) There can be no doubt which statistic has the most news value or weight and therefore 
deserves the most prominence:

i) In numerical terms, 50% has 100 times more weight than 0.5%.

ii) The ONS statistic is a hard physical fact about something that has happened in reality. The 
IMF forecast is a statistical projection, opinion or guess about something that might happen. 
In the calculation of both information content and news values, hard physical facts carry 
considerably more weight than opinion, no matter how 'expert' that opinion may be.

The key difference between the two statistics is that the ONS figure is hard evidence that 
government economic policy isn't working, whereas the IMF statistic suggests it might be. To 
give the IMF statistic fourth place on the News at Six agenda and the ONS figure no place at 
all shows a clear bias in favour of news that supports government economic policy and 
against news that doesn't, in direct contravention of both the spirit and the letter of almost 
every BBC Editorial Guideline there is.

8) After a delay of more than four months in replying to this complaint, the BBC's final Stage 
1b response is nothing short of risible and an insult to the intelligence of its audience:

“We very often cover ONS figures, and IMF ones , and whether they get on on a 
particular day will be down to a range of factors including the news agenda that 
day. Over time, we take care to report trends in both the deficit and in growth.”

A comparison of News at Six running orders for 22 and 24 July would show the specious and 
disingenuous nature of this statement. No surprise then that the BBC's response to a request 
for licence payer access to the archive of News at Six running orders was:

"We do not believe your complaint has raised a significant issue of general 
importance that might justify further investigation. We will not therefore 
correspond further in response to additional points, or further comments or 
questions, made about this issue or our responses to it."

9) A judgement from the BBC's Editorial Complaints Unit can never be anything more than 
the opinion of the BBC. The only way to reach a truly evidence-based judgement would be to 
gather the necessary evidence through a randomly controlled and independent trial or focus 
group, as proposed in the initial complaint on 25 Jul 2014.

Only if, after watching the 22 and 24 July episodes of the News at Six side-by-side, the focus 
group showed that the audience were left with the impression that austerity wasn't doing 
what it was supposed to do and the deficit was increasing, would the BBC be justified in 
rejecting this complaint.

I look forward to the BBC's invitation to witness the necessary test.

For convenience, the final Stage 1b response and chain of correspondence in this complaint 
to date is attached.

Please Note: I wish discussion on this matter to be open to public scrutiny and therefore 
require all correspondence from the BBC to be subject to that understanding.

Yours faithfully,

Ian McNulty



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 18

Stage 2: BBC Response 11

Subject: Editorial Complaints Unit Email (12 Dec)
Date: Fri, 12 Dec 2014 12:20:05 +0000
From: Colin Tregear <colin.tregear.01@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty 

Thank you for your email of 11 December. 

I have read all the previous correspondence and before the ECU considers whether it can investigate your 
complaint I would be grateful if you could clarify a point. 

My understanding is that you have raised a concern about the language used by a BBC Correspondent on 
a BBC News Channel report on 22 July.  So far as I can ascertain, this is the first time that you have raised 
this particular issue and so unless you can point me towards evidence to the contrary, I have to tell you 
that the ECU cannot look into this point of complaint.  This is because the ECU is the second stage of the 
complaints process and can only consider complaints which have received a substantive response from 
the relevant programme-makers.  You would have to make a new complaint and it may be that BBC 
Complaints would consider that the complaint does not meet the condition set out in Section 2.1 of the 
BBC’s published complaints handling process: 

2.1 You should make your complaint within 30 working days of the date on which 
the content was broadcast…

http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/c
omplaints_fr_work_ed_complaints.pdf 

I should also explain that the choice of which news events, stories and announcements etc. are included 
in a particular news bulletin or programme is a matter of editorial discretion for the relevant editor and/or 
producers and as such does not raise a potential breach of the BBC’s editorial standards.   This is not, 
therefore, an issue which falls within the remit of the ECU.  I appreciate that you were referred to the ECU 
by Stuart Webb in an email of 24 November but you were incorrectly advised.   If you wish to take this 
aspect of your complaint further, you will have to contact BBC News management. I can provide a contact 
email address if you wish.

I look forward to hearing from you.

Yours sincerely

Colin Tregear

Complaints Director

BBC Editorial Complaints Unit

Room MC3 D3 Media Centre

Email: colin.tregear.01@bbc.co.uk

mailto:colin.tregear.01@bbc.co.uk
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_ed_complaints.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/regulatory_framework/protocols/2014/complaints_fr_work_ed_complaints.pdf


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 19

Stage 2: Viewer Response 5

Subject: Re: Editorial Complaints Unit Email (12 Dec)
Date: Fri, 12 Dec 2014 16:00:09 +0000
From: Ian McNulty

To: Colin Tregear <colin.tregear.01@bbc.co.uk>

Dear Mr Tregear,

Thank you for your email of 12 December. I am happy to clarify your point. You are correct, 
this is the first time that I have raised the issue of the language used by a BBC 
Correspondent on a BBC News Channel report on 22 July.

I did not raise it before because it was not directly relevant to my complaint, which is the 
lack of prominence given  to the ONS deficit figure on that evening's BBC News at Six in 
comparison to the prominence given to the IMF growth forecast on the same programme two 
days later.

I would have included the issue of the BBC News Channel report along with several others as 
part of my initial complaint of 25 July but, as noted in that complaint, the 1,500 character 
limit of the BBC's web form made it impossible.

I have only raised the issue at this juncture because the BBC's final Stage 1b response deals 
with the lack of prominence of the ONS deficit figure on that evenings News at Six in in terms 
of total BBC News output over time, making it necessary for any counterarguments to do the 
same.

However, if BBC rules require me to submit this part of the complaint as a new complaint 
through the Stage 1 process before moving on to Stage 2 then I am happy to comply .The 
condition set out in Section 2.1 of the BBC’s published complaints handling process should 
not be a problem. If the BBC had responded to my initial Stage 1 complaint within 10 days, 
as their email of 25 July said they should, we would have reached where we are now with 
plenty of time to spare. If I am allowed the same proportionate extension on the 30 days 
limit as the BBC allowed itself on the 10 day limit (x12.2) then I have until December 2015.

I understand that "the choice of which news events, stories and announcements etc.are 
included in a particular news bulletin or programme is a matter of editorial discretion for the 
relevant editor and/or producers". Indeed I cannot imagine how it would be possible to run a 
news programme any other way. However I do not accept that editorial discretion can never 
"raise a potential breach of the BBC’s editorial standards." If that were true it would make a 
mockery of the Editorial Standards and Guidelines and the whole complaints process would 
be nothing more than a sham.

I sincerely hope this is not the case, but if it is then my initial complaint would be irrelevant 
and this would now be the main focus of my complaint and concern.

I would be grateful therefore if you could confirm that matters of editorial discretion do not 
and can not raise a potential breach of editorial guidelines, and that this view is supported by 
the BBC Legal Department, Executive and Trust.

I await your confirmation of the above statement before proceeding further.

Yours sincerely,

Ian McNulty



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 20

Stage 2: BBC Response 12

Subject: Editorial Complaints Unit Email (12 Dec)#2
Date: Fri, 12 Dec 2014 16:27:46 +0000
From: Colin Tregear <colin.tregear.01@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

Thank you for your email.  I fear I may not have expressed myself as clearly as I could have done on the 
issue of editorial discretion.

There are clearly occasions when an editorial decision could lead to a breach of the BBC’s editorial 
standards.  The point I was trying to make was that the Editorial Complaints Unit does not have the 
authority to consider the choice of which news stories or events are reported on any particular day.  Our 
role is limited to considering whether specific items broadcast or published by the BBC’s meet its editorial 
standards.  So to put it in very simple terms, we can assess whether the manner in which a news story 
was reported met the BBC’s Editorial Guidelines but the decision to report or not to report a particular 
news story would fall outside the scope of the unit.

The question of whether the BBC achieves due impartiality over time in the way it reports a particular 
topic is one which should be addressed by BBC News management rather than the ECU. The ECU cannot 
consider whether it was legitimate to report one item on a particular day (the IMF forecast) but not to 
report another item (the ONS statistics) on a separate day. 

I hope that helps to clarify matters.

If I have understood your complaint correctly, it may be that the most effective and efficient step to take 
next would be to ask BBC News management to consider your complaint about the editorial discretion 
exercised by its staff in relation to the IMF and ONS publications.  If you agree, I can pass your complaint 
to the relevant person.

Please let me know how you would like to proceed.

Yours sincerely

Colin Tregear

Complaints Director

BBC Editorial Complaints Unit

Room MC3 D3 Media Centre

Email: colin.tregear.01@bbc.co.uk

mailto:colin.tregear.01@bbc.co.uk


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 21

 Stage 2: Viewer Response 6

Subject: Re: Editorial Complaints Unit Email (12 Dec)#2
Date: Fri, 12 Dec 2014 17:01:13 +0000
From: Ian McNulty

To: Colin Tregear <colin.tregear.01@bbc.co.uk>

Dear Mr Tregear,

Thank you for clarifying the editorial discretion issue and explaining the limitations of the 
terms of reference of the ECU.

It's interesting that all the Stage 1 responses I've received on this and other issues seek to 
redefine any specific issue in terms of the total BBC output over time, which is exactly what 
the ECU's terms of reference prevent it from dealing with at Stage 2. This would appear to be 
a clear-cut case of two stools deliberately engineered for complaints to fall between, but 
that's the subject for another complaint at another time.

My original complaint from the outset dealt with more than one specific broadcast item. If 
the ECU is unable to deal with more than one item at a time then clearly the complaint would 
need to be addressed elsewhere. Where exactly that should be is a matter for the BBC to 
decide, not me. Whoever the BBC wants to address it is OK with me, just as long as it gets 
addressed.

Yours sincerely,

Ian McNulty



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 22

Stage 2: BBC Response 13

Subject: Editorial Complaints Unit Email (16 Dec)
Date: Tue, 16 Dec 2014 09:50:43 +0000
From: Colin Tregear <colin.tregear.01@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Dear Mr McNulty

I have passed your complaint to Malcolm Balen, who is the Head of Editorial Standards for BBC News.  He 
has assured me that he will be in touch in due course.

I am sorry for the delay in dealing with your complaint.  

Yours sincerely

Colin Tregear

Complaints Director

BBC Editorial Complaints Unit

Room MC3 D3 Media Centre

Email: colin.tregear.01@bbc.co.uk

Stage 2: Viewer Response 7

Subject: Re: Editorial Complaints Unit Email (16 Dec)
Date: Tue, 16 Dec 2014 11:35:40 +0000
From: Ian McNulty

To: Colin Tregear <colin.tregear.01@bbc.co.uk>

Dear Mr Tregear,

Thank you for your email and apology for the delay in dealing with my complaint.

I look forward to hearing from Malcolm Balen in due course.

Yours sincerely,

Ian McNulty

mailto:colin.tregear.01@bbc.co.uk


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 23

Stage 2: BBC Response 14

Subject: News at Six, 22 & 24 July 2014
Date: Tue, 16 Dec 2014 17:11:12 +0000
From: <JamesHardingComplaints@bbc.co.uk>

To: 'Ian McNultyh

Dear Mr McNulty,

News at Six, 22 & 24 July 2014

Thank  you  for  your  correspondence  with  the  Editorial  Complaints  Unit  about  the  above 
programmes which, as I think you know, has been referred to me.

Your complaint, if I might summarise it, is that the fourth item on the News at Six on 24 July 
was the announcement that the IMF had raised its UK growth forecast "by almost half a 
percentage point" whereas, you say, two days earlier the ONS announcement that the June 
deficit  was “50% higher  than last  year”  “was  not  given equivalent  due prominence  and 
weight.”

You further state that the ONS statistic “is many times more significant than the IMF's” and 
that  the  ONS  statistic  “is  a  statement  of  hard  scientific  fact.  The  IMF's  forecast  is  an 
estimate, opinion, or guess. The IMF's forecast SUGGESTS the economy MAY BE moving 
marginal faster in an already predicted direction. The ONS statistic PROVES the deficit has 
moved significantly in the opposite direction to the one predicted” (your emphasis).

In  previous  correspondence,  you  were  told  by  the  BBC that  “we very  often  cover  ONS 
figures, and IMF ones, and whether they get on on a particular day will be down to a range of 
factors including the news agenda that day. Over time, we take care to report trends in both 
the deficit and in growth.”

I am not sure I can add much to this reply, but perhaps I can elaborate. News judgments are 
relative to the material that is available on any given day, not absolute, and not every event 
will find a place within a busy news agenda, however passionately some observers feel that it 
should have been covered. You will have seen, for example, that the Six on 22 July was an 
exceptionally busy news programme, with the shooting down of the Malaysian airliner and 
war in Gaza taking up the entire first half.

This is why it is the BBC’s aim to paint an accurate and balanced picture over time and why 
you have been referred to the BBC’s wider coverage. So it is not the case, as you suggest, 
that two sets of statistics should simply be given equivalent prominence and weight within 
the  space  of  two days,  but  I  would  certainly  expect  the  programme fairly  to  represent 
different information about the economy over a period of time. 

I will turn to that issue later but let me first examine the detail that lies within these two sets 
of statistics that you have paired together.

You are certainly right that the ONS reported a widening deficit in June, though the details I 
have found are somewhat at variance with yours when you say “this year's June deficit was 
50% higher than last year.” I have checked the ONS website for 22 July and it states:

•Public sector net borrowing excluding financial interventions (PSNB ex) was £11.4 billion in 
June 2014. This was £3.8 billion higher than last June. There was no transfer from the 
Bank of England Asset Purchase Facility Fund (APF) in June 2014; however there was a £3.9 
billion APF transfer in June 2013. When APF transfers are excluded from net borrowing, last 
June was £11.5 billion (similar to June 2014).

•For the financial year 2013/14, PSNB ex was £93.7 billion. This was £13.0 billion higher 
than the same period in 2012/13.

(My emphasis)

The BBC in fact reported these figures in its wider output on 22 July.

For example:



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 24

http://www.bbc.co.uk/news/business-28417128

An excerpt reads:

The government borrowed more than expected in June,  and has failed to reduce public  
sector borrowing since the start of the fiscal year, official figures have shown. Public sector  
net borrowing stood at £11.4bn last month, the Office for National Statistics (ONS).

The figure was above economists' forecasts of £10.65bn. For the financial year to date, the  
public deficit stands at £36.1bn, up 7.3% from a year earlier.

If the current deficit trend continues, this will put public sector borrowing at about £113bn in  
this  year,  missing  the  government  target  of  £95.5bn,  said  Howard  Archer,  chief  UK  
economist for IHS Global Insight.

These are, of course, monthly figures, rather than a one-off target (and the BBC reported 
them again a month later) so the Six did not miss out on reporting a set of ‘once and for all’ 
figures. I would also point out that the deficit, while large, only marginally exceeded the 
anticipated figure. It is more important to compare the year-on-year figure, I think, which 
you  have  not  done,  rather  than  a  single  month’s  figure  a  year  apart.  Indeed  many 
economists would themselves counsel against simply looking at one month's figures.

In terms of the IMF forecast two days later, the Six ran the following brief story. You will 
note that in contrast to the ONS figures, which are entirely domestic, the IMF figures place 
the country’s economy in a global context, and were reported as such:

The UK is on course to outpace the world's major advanced economies this year after the  
International Monetary Fund raised its growth forecast for the UK for the fourth time in a  
row. The IMF forecast has been upgraded by almost half a percentage point to 3.2%, driven  
by consumer spending and a tentative boost in manufacturing. The forecast this year for the  
United States is 1.7% and Germany 1.9%.

I stated earlier that it is the BBC’s aim to paint an accurate and balanced picture over time, 
so the question I have to ask is whether the Six has subsequently and fairly reported the 
overall  picture  in  the  economy,  and  I  find  it  has.  On  21  November,  for  example,  the 
programme ran a studio interview with its economics correspondent Andrew Verity about the 
size of the government’s public sector borrowing requirement:

Two weeks before the Chancellor's Autumn Statement, new figures on borrowing look set to  
give George Osborne food for thought. They show total borrowing for the financial year so far  
is up by 6% on the same time last year.

You will also have seen the attention paid to the deficit in the wake of the Autumn statement, 
and the political divisions which have again opened up over how it should be paid down after 
the General Election and which we have reported. 

I believe that viewers of the programme’s output would as a consequence be properly in a 
position to gauge the impact of government policy, informed by the BBC’s reporting.  For 
these reasons, I do not believe that the Six breached the BBC’s editorial guidelines as you 
have suggested.

You have separately suggested in subsequent correspondence with the ECU that on 22 July 
in  the  business  news  segment  on  the  BBC  News  Channel  a  BBC  correspondent  “said 
something  like:  I  suppose  we  can’t  end  without  mentioning  that  rather  boring  number 
released by the Office for National Statistics today: the government deficit for June.”

I am not sure that this indicates that he thought statistics in  general  are ‘boring’  but  I 
certainly do not think he was ‘knowingly and materially misleading the audience into thinking 
it has no value’ as you put it. I imagine he was placing rather too much emphasis on the final 
part of the BBC’s mission to inform, educate and entertain, while nonetheless fulfilling the 
first two parts.

I hope this explanation of our approach has addressed your concerns.  If you wish to pursue 
this  complaint  you can appeal  to  the  BBC Trust,  the body which  represents  licence  fee 
payers. The Trust has asked that we should explain to complainants that the BBC's Royal 
Charter draws a clear distinction between the role of the Trust - which determines the overall 
scope of the BBC's services and sets its standards - and that of the BBC Executive - which 

http://www.bbc.co.uk/news/business-28417128


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 25

runs the Corporation and decides what to broadcast and publish.

The Trust does not entertain every appeal submitted to it.  It will  normally hear appeals 
about the Executive’s decisions only if a complainant can show that they involved a potential 
breach  of  the  BBC's  published  standards,  or  that  an  operational  decision  has  raised 
significant issues of general importance.  The Trust is the final arbiter of which appeals it 
should consider. For the full information about the BBC Trust’s appeals procedures please 
visit

http://www.bbca.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/

If you want to submit an appeal you must write within 20 working days from receiving this  
reply.  Correspondence for the Trust should be addressed to the Complaints Adviser, BBC 
Trust Unit, 180 Great Portland Street, London W1W 5QZ or to  trust.editorial@bbc.co.uk. If 
you have  any access  issues  please  contact  the  BBC Trust  for  assistance  on 03700 100 
212.103 100 or textphone 03700. 

Yours sincerely,

Malcolm Balen

Head of Editorial Standards, BBC News

mailto:trust.editorial@bbc.co.uk
http://www.bbca.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 26

Stage 2: Viewer Response 8

Subject: Re: News at Six, 22 & 24 July 2014
Date: Mon, 22 Dec 2014 10:25:55 +0000
From: Ian McNulty

To: James Harding Complaints <JamesHardingComplaints@bbc.co.uk>

Dear Mr Balen and/or Mr Harding,

Thank you for your email of 16 December. Please find below answers to the points you raised 
on a point-by-point basis.

I'd rather you didn't summarise my complaint. The BBC webform already limited it to 242 
words. If I had wished it to be summarised any further I would have done it myself. Please 
address the complaint as I presented it, not as you misrepresent it.

Your own summary begins by labelling facts I quoted as merely things I "say", conveying the 
impression these are nothing more than my own personal views or opinions. This is a 
misrepresentation. The ONS figures themselves confirm the June deficit was 50% higher 
than last year (see below). The BBC's Stage 1a response on 6 August confirmed that the 
ONS announcement was given no prominence or weight on the News at Six.

Misrepresenting established facts in this manner raises the suspicion that the reason you 
wish to summarise my complaint is to provide you with the opportunity to cherry-pick only 
those aspects that support the BBC's case and either ignore or misrepresent all those that 
don't. A suspicion reinforced by your reference three paragraphs later to "however 
passionately some observers feel". This is insidious innuendo, implying, in a gradual and 
stealthy manner, that my complaint might be motivated by passions and feelings rather than 
facts and reason.

This is the exact opposite of the truth. My complaint rests on the calibration of current BBC 
news values, judgements or weights relative to the benchmark of the position of the IMF 
announcement on the News at Six agenda in the same week. This is a rational, impartial, 
factual measurement, as far removed from feelings and passions as it gets.

It's true that in previous correspondence I was "told" (my emphasis) that news coverage 
"will be down to range of factors including the news agenda that day" and that "over time we 
take care to report trends in both the deficit and growth."

There are three significant things wrong with those statements:

1) They are abstract generalizations that do not refer to any of the specific issues raised in 
my complaint. They say nothing the average viewer couldn't have gleaned for themselves in 
less than five minutes on the BBC's website.

2) They breach Editorial Guideline 4.4.19 which states:

"BBC output should avoid reinforcing generalisations which lack relevant 
evidence, especially when applying them to specific circumstances.  ... These can 
present some of the most difficult challenges to asserting that the BBC does not 
hold its own opinion."

3) They also breach Editorial Guideline 4.4.26 on Impartiality Over Time which states:

"When dealing with 'major matters', due impartiality cannot normally be achieved 
over time"

Unless you wish to claim that ONS deficit figures are not "major matters", you cannot claim 
that impartiality can be achieved over time.

I understand very well that news judgements are relative to the material available on the 
day. However, the News at Six on 22nd July was not significantly busier than on the 24th. 



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 27

Both the War in Gaza and shooting down of the Malaysian airliner had already been topping 
the headlines for several days. If they took up the entire first half of the Six on the 22nd they 
also took up the entire first third on the 24th, which is not significantly different.

Despite being what you say was "an exceptionally busy news programme", the Six still found 
space to give 4th place on its July 22nd agenda to a conference on Female Genital Mutilation, 
demonstrating it gave considerably more value, prominence and weight to that news than to 
the ONS announcement of the June deficit.

Editorial Guideline 4.4.12 on Impartiality: News, Current Affairs and Factual Output states:

"News in whatever form must be treated with due impartiality, giving due weight 
to events, opinion and main strands of argument."

If the BBC has evidence to prove that a conference on FGM is due more weight than the 
official announcement of the June deficit then please supply it. If not then it needs to admit 
its mistakes and correct them, as Editorial Guideline 3.4.26 says it should:

We should normally acknowledge serious factual errors and correct such mistakes 
quickly, clearly and appropriately.  Inaccuracy may lead to a complaint of 
unfairness.  An effective way of correcting a mistake is saying what was wrong as 
well as putting it right. 

If the BBC's aim was to paint "an accurate and balanced picture over time" this could easily 
have been achieved by balancing an ONS announcement showing the government's austerity 
programme wasn't working with an IMF announcement two days later suggesting that it 
might be. All that was required was to give the ONS announcement equal weight to a 
conference on FGM. Not only did the Six fail to do that on 22 July, five months later the Head 
of Editorial Standards, BBC News continues to support that decision, demonstrating that the 
lack of impartiality is systemic and institutionalized up to the highest level.

Your statement that the details you have found are "somewhat at variance" with my 
statement that "this year's June deficit was 50% higher than last year" isn't just 
misrepresentation, it's demonstrably false.

According to the statistics you quote from the ONS website:

"(PSNB ex) was £11.4 billion in June 2014. This was £3.8 billion higher than last June." 
(Your emphasis)

Therefore PSNB ex for June 2013 = 11.4 - 3.8 = £7.6 billion

Therefore the increase in June 2014 over June 2013 as a percentage = 3.8/7.6 x 100 = 50 
percent exactly. (My emphasis)

Therefore there is no     variance between the ONS statement and mine. If you doubt my 
calculations please refer to the interview your Business/Economics correspondent conducted 
with a City broker on the BBC News Channel that afternoon. In response to his labelling of 
the ONS deficit figure as a "rather boring number" the broker replied that she didn't think it 
was boring but quite ironic, considering the financial crash of 2008 was caused by too much 
government borrowing, that last months public sector borrowing was 50 percent higher than 
last year. When they finally decide we have to balance the books "some future generation is 
really going to feel the pinch".

For anyone who thought that the pinch this generation was feeling was because we needed 
to balance the books, the news from a City broker that we hadn't started balancing them yet 
and future generations would feel the pinch much worse would have come as something of a 
surprise. The interviewer might have been expected to react in a number of ways: from 
disagreement to disbelief, confusion to curiosity or even outrage to shock. What he wouldn't 
be expected to do is laugh out loud like he'd just heard a really good joke. But that's exactly 
what he did.
If that correspondent was the only public face of the BBC in the studio that afternoon who 



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 28

thought it was a joke, then the news anchor he handed back to might have been expected to 
raise an eyebrow at least. Instead she joined in with the hilarity, showing the audience that 
all the public faces of the BBC in the studio were unanimous in thinking it was a joke.

If the Head of Editorial Standards, BBC News is "not sure" whether a BBC 
Economics/Business/Financial Correspondent thinks statistics in general are boring, then 
perhaps you ought to find out? Merely thinking the correspondent was not materially 
misleading the audience is not enough, no matter how emphatically that thinking may be 
expressed.

Imagining the correspondent was merely trying too hard to entertain in the interests of 
informing and educating is a stretch of the imagination too far. Since when did labelling 
something as "boring" encourage anybody to want to listen and learn?

If thinking, imagining and believing are to be taken as professional judgements they must be 
supported by evidence. If not they are personal views or opinions which, according to 
Guideline 4.4.13, BBC news personnel may not be express in BBC output:

[Presenters, reporters and correspondents] may provide professional judgements,  
rooted in evidence, but may not express personal views in BBC output, including 
online, on such matters.

If that applies to BBC presenters, reporters and correspondents it ought to apply equally to 
the Head of Editorial Standards, BBC News. Unless of course it's BBC policy to demand their 
employees do as their executives say, not as they do.

The only way to establish impartially what message the correspondent actually conveyed 
would be to test it out on a focus group, as I requested in my original complaint of 25 July.

Your quoting of the APF transfer is a misdirection with no relevance to this case. The role of 
BBC News is to report economic statistics accurately and impartially as they are, not as the 
BBC thinks they should be. If the Six had done that then how that figure was calculated 
would be relevant. But it didn't, so its not.

By quoting the BBC's reporting of these figures in a BBC website article you have flagrantly 
disregarded the point I made in my complaint of 7 August 2014:

"For the avoidance of doubt, the archive of news available on the BBC website is 
a record of news reported on a website, NOT on broadcast television."

You have also breached Editorial Guideline 4.4.26 on Impartiality for the second time:

"When dealing with 'major matters', due impartiality cannot normally be achieved 
over time or by a breadth of views available across our online services." 
(My emphasis).

Your claim that the News at Six did not miss out on reporting "once and for all" figures 
because it reported them a month later is nonsense. The release of a key official economic 
statistic is as much a once-and-for-all news event as the release of a statement by the Prime 
Minister. Waiting a month before reporting it might be acceptable within the ivory towers of 
Portland Place, but it's not what most people would call news.

You may think it is more important to compare the year-on-year figure rather than a single 
month's figures a year apart, but that's only your personal view, which Editorial Guideline 
4.4.12 says must not be reflected in BBC news stories:

The approach and tone of news stories must always reflect our editorial values, 
including our commitment to impartiality. (My emphasis)

Many economists might counsel against simply looking at one month's figures but there are 
plenty of others that don't, including the City broker your economics correspondent 
interviewed on the BBC News Channel that afternoon. Even if this were not the case, 
Editorial Guideline 4.4.19 on Consensus states:



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 29

"our reporting should resist the temptation to use language and tone which 
appear to accept consensus or received wisdom as fact or self-evident."

It is not the BBC's aim to paint an accurate and balanced picture of major matters over time. 
BBC Guideline 4.4.25 specifically states that:

"when dealing with 'major matters', due impartiality cannot normally be achieved 
over time."

It is stunning that the Head of Editorial Standards, BBC News should appear to be so 
completely unaware of what the BBC's Editorial Standards actually say.

According to Guideline 4.4.25 the question you have to ask yourself is not "whether the Six 
has subsequently and fairly reported the overall picture in the economy", but whether it gave 
due weight and prominence to the ONS figure on the day it was announced.

Your reference to a studio interview with BBC economics correspondent, Andrew Verity, four 
months later breaches Guideline 4.4.26 which states:

"there is an appropriate timeframe for assessing that due impartiality has been 
achieved. Particular care is required approaching elections"

Two days is an appropriate timeframe. A full third of the year approaching a general election 
is not. Yes, I have seen the attention paid to the deficit in the wake of the Autumn Statement 
and the political divisions which have opened up. This goes to the very core of my complaint. 
Up until the time the government was finally in position to spin news of the increasing deficit 
and debt on its own terms, the BBC had spent the previous four months suppressing it. 
Thereby having a significant impact on public perception of the effectiveness of government 
economic policy and delaying the opening up of political divisions on the issue for the first 
half of the year leading up to a general election. If the BBC wishes to claim that this is a 
professional judgement which neither constitutes a substantial breach of the BBC's published 
standards, nor raises significant issues of general importance, then it must offer evidence to 
support that claim.

You may believe what you like about what viewers of the Six would be "properly in a position 
to gauge", but that is only your personal view. The impartial test would be to show a focus 
group the 22 and 24 July editions of the Six side-by-side and ask them what they gauge for 
themselves, as I said in my initial complaint of 25 July.

I have provided evidence to show exactly how, where and when BBC Editorial Guidelines 
were breached. If you have evidence to the contrary then please supply it. If not, then any 
beliefs, thoughts or imaginings you may have on the subject are personal views which may 
not be expressed in the BBC's output.

Returning to my opening point about how your summary insidiously misrepresents my 
complaint, I have not "suggested" what a BBC correspondent said, I have quoted him as 
accurately as memory will allow. The BBC could easily prove me wrong by supplying audio, 
video or transcripts of what was actually said. In the absence of such evidence we must 
assume my eye-witness testimony is correct.

I'm sorry your explanation has not addressed any of my concerns. As a licence payer I do not 
appreciate the BBC wasting my money and time on this kind of bureaucratic gerrymandering. 
Unless you can provide evidence refuting the points I have raised in this email I will be 
appealing to the BBC Trust.

If the Trust chooses to dismiss that appeal on the grounds that it doesn't show either a 
substantial breach of the BBC's published standards or that an operational decision has 
raised significant issues of general importance, then this will tell the licence payers all they 
need to know.

Yours sincerely,

Ian McNulty



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 30

Stage 2: BBC Response 15

Subject: RE: News at Six, 22 & 24 July 2014
Date: Mon, 22 Dec 2014 11:41:36 +0000
From: James Harding Complaints <JamesHardingComplaints@bbc.co.uk>

To: 'Ian McNulty'

Dear Mr McNulty,

Thank you for your further email.

I see that on re-reading our correspondence it appears that the wrong sentence has 
appeared in bold in the ONS data:

Public sector net borrowing excluding financial interventions (PSNB ex) was £11.4 billion in 
June 2014. This was £3.8 billion higher than last June. There was no transfer from the Bank 
of England Asset Purchase Facility Fund (APF) in June 2014; however there was a £3.9 billion 
APF transfer in June 2013. When APF transfers are excluded from net borrowing, last 
June was £11.5 billion (similar to June 2014).

I am sorry about this mistake, which explains your justifiable confusion about my 
introduction to this paragraph.

More importantly, however, as I stated, it is the BBC’s aim to paint an accurate and balanced 
picture over time, and I believe it has. If you disagree, as appears to be the case, you are of 
course at liberty to appeal to the BBC Trust.

Yours sincerely,

Malcolm Balen

Head of Editorial Standards, BBC News



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 31

Stage 2: Viewer Response 9

Subject: Re: News at Six, 22 & 24 July 2014
Date: Mon, 22 Dec 2014 12:34:43 +0000
From: Ian McNulty

To: James Harding Complaints <JamesHardingComplaints@bbc.co.uk>

Dear Mr Balen,

Thank you for your further reply.

Funny how the wrong sentence can mysteriously appear in bold without anyone being 
responsible. No matter. This is the least of the things I complained about.

More importantly, Editorial Guideline 4.4.26 on Impartiality Over Time clearly states that:

"When dealing with 'major matters', due impartiality cannot normally be 
achieved over time"

As Head of Editorial Standards, BBC News you can no doubt explain why this BBC Guideline 
does not apply to the announcement of official monthly deficit figures in a period of austerity 
in the year running up to a general election, where economic policy for dealing with the 
deficit and debt is likely be a major issue.

I await your judgement on this matter before proceeding with a request for appeal to the 
BBC Trust.

Yours sincerely

Ian McNulty

Stage 2: BBC Response 16

Subject: RE: News at Six, 22 & 24 July 2014
Date: Mon, 22 Dec 2014 15:11:51 +0000
From: James Harding Complaints <JamesHardingComplaints@bbc.co.uk>

To: 'Ian McNulty'

Dear Mr McNulty,

As I have previously referred you to the Trust, I am afraid I am unable to comment further 
on the substance of your appeal.

For the sake of clarity, however, I would refer you to the first part of guideline 4.4.26:

On long-running or continuous output (such as general daily magazine programmes, the 
News Channel, Online, etc.) due impartiality may be achieved over time by the consistent 
application of editorial judgement in relevant subject areas.

It follows that BBC News would not regard this single month’s borrowing figure as a ‘major 
matter.’

Yours sincerely

Malcolm Balen
Head of Editorial Standards, BBC News



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 32

Stage 2: Viewer Response 10

Subject: Re: News at Six, 22 & 24 July 2014
Date: Tue, 23 Dec 2014 09:57:00 +0000
From: Ian McNulty

To: James Harding Complaints <JamesHardingComplaints@bbc.co.uk>

Dear Mr Balen and/or Mr Harding,

Thank you for confirming that BBC News does not regard the official announcement of the June deficit as a 
'major matter'.

I suspected as much when I saw your economics/business correspondent describe it as a "rather boring 
number". A suspicion reinforced when the Six made no mention of it and regarded a conference on FGM to 
be due much greater prominence and weight. Now you have confirmed this to be the professional editorial 
judgement of BBC News it is no longer a matter of  suspicion but of established fact.

The question now is: Was that professional judgement rooted in evidence or not?

In support of my case I submit the hard factual evidence that:

1. Many people are suffering from austerity and spending cuts 
2. The only justification for those cuts is the need to balance the books and reduce the deficit 
3. The economy is one of the key issues at the heart of the election and spending cuts to reduce the 

deficit will be a central argument of that election.

News of how the deficit is progressing on a monthly basis is therefore a matter of major public concern, a 
major issue at the heart of the election and central to enabling the electorate to reach a properly informed 
decision. Therefore the announcement of the monthly deficit figures is a major matter that can not be 
balanced over time.

In support of your case you offer the circular argument that, because major matters can not be balanced 
over time, BBC News does not regard the announcement of the monthly deficit figures as a major matter.

If civil engineers failed to report cracks in bridges until they collapsed, plumbers failed to report faults in 
boilers until people were gassed, or social workers failed to report problems in families until children died, 
BBC News would have no problem understanding what was wrong with that.

If they then attempted to justify their lack of reporting in terms of balancing their reports over time, BBC 
News would be asking the hard questions.

If it is the professional judgement of BBC News that what's good for the gander is not good for the goose, 
then that judgement must be rooted in evidence. If it is, then there ought to be no problem making that 
evidence available for public scrutiny. If it isn't then it's a biased view, lacking in due impartiality, and may 
not be expressed in BBC output.

I do not accept that referring me to another body absolves you of the responsibility of commenting further 
on the substance of my appeal. The BBC, like any news organisation, makes mistakes. When they do they 
should try to get to the bottom of them quickly and correct them. More than ever there is a need for 
accountability. It is only when people in power are asked directly to account for what they have done that 
the public can judge the choices they have made.

Don't take my word for it. Read what the Director of BBC News and Current Affairs, James Harding, 
wrote two weeks ago in his blogpost and in The Telegraph.

Yours sincerely

Ian McNulty

http://www.telegraph.co.uk/comment/11277804/BBCs-James-Harding-We-wont-cave-in-to-politicians.html
http://www.bbc.co.uk/blogs/aboutthebbc/entries/c84e9687-9d71-32ef-8d5f-57ee031fe381


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 33

Viewer Response 11, Request to escalate to Stage 3

Subject: Request for Appeal
Date: Thu, 08 Jan 2015 09:32:47 +0000

To: trust.editorial@bbc.co.uk

Dear Sir/Madam

Request for Appeal to the BBC Trust: News at Six, 22 & 24 July 2014

Case numbers: CAS-2832936-Y1CMD4, CAS-2854164-81M5MF

This complaint concerns the lack of due impartiality in the BBC's reporting of two key 
economic indicators in the period 22 to 24 July 2014. The BBC's Stage 1 and Stage 2 
responses clearly demonstrate that this was not a one-off incident but the result of BBC 
editorial policy which continues to be supported by the BBC Executive up to the present time.

The two indicators in question, the ONS monthly deficit figure released on 22 July and the 
IMF revised UK growth forecast released two days later, are key evidence in the 
determination of the effectiveness of current government policy in balancing the books by 
increasing growth and decreasing the deficit. Lack of due impartiality on this issue is of 
particular significance in the year leading up to a general election, where the economy is one of 
the key issues, and the effectiveness of spending cuts to reduce the deficit will be a major factor in 
determining the outcome.

Rational judgement, as personified in the Scales of Justice, is the process of weighing 
evidence on either side of an issue impartially. Impartiality is the process of apportioning 
each piece of evidence the prominence or weight it is due. The balance can be manipulated, 
biased or skewed by attaching more weight to evidence on one side than the other. The 
degree and direction of bias can be measured by the difference in weights given to two 
equivalent pieces of evidence on either side of the debate.

The ONS' announcement, that the June 2014 deficit was 50% higher than last year, is 
evidence suggesting government economic policy isn't working. The IMF's announcement, 
that the growth forecast had been increased by almost half a percent, is evidence suggesting 
it is.

An impartial judgement on the relative weights properly due to these two announcements is 
not difficult to make. The ONS announcement tells us what happened in reality. The IMF 
forecast tells us what might happen in the future. The ONS announcement is a material fact. 
The IMF announcement is an expert estimate or guess. The ONS figure of 50% is 100 times 
greater than the IMF figure of 0.5%. Therefore the ONS announcement is due significantly 
greater prominence and weight than the IMF's.

The prominence of fourth item on the News at Six agenda given to the IMF announcement 
provides a benchmark, datum or calibration point against which the prominence given to the 
ONS announcement can be measured.

Stage 1a of the Complaints Framework established that, on the day of the ONS 
announcement, the BBC gave fourth place on the News at Six to a conference on FGM 
whereas the ONS announcement was given no place at all. Comparison of the placings of the 
ONS and IMF announcements therefore clearly demonstrates that the BBC gave significantly 
more prominence to evidence suggesting the government's economic policy was working to 
evidence suggesting it wasn't.

After a delay of more than three-and-a-half months, the BBC's final Stage 1b response 
justified this lack of due impartiality in terms of a) the busyness of the day's news agendas 
and b) the balance of reporting trends in the deficit and growth over time.

The relative busyness of the two agendas can easily be determined by comparison of the 
programmes, running orders or transcripts but this is something the BBC will not allow due 
to "prohibitive costs”. This is a nonsense on several counts (see Complaint No: CAS-
2854731-7TXWGG) but will not be discussed here as it is not the subject of this complaint.

Even without access to the necessary documentation it can be shown that the busyness of 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lady_Justice


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 34

the two programmes was not significantly different. The three items preceding the IMF 
announcement on Thursday 24 July were:

1. Gaza Conflict (6 min)
2. MH17 investigation (3 min 15 sec) and
3. missing Air Algerie flight AH5017 (1 min 30 sec).

By 22 July the MH17 story had already been running for five days and the Gaza Conflict for 
more than 2 weeks. They occupied the first half of the Six on the day of the ONS 
announcement and the first third on the day of the IMF announcement, which is not 
significantly different. And no matter how busy the agenda on the day of the ONS 
announcement there was enough space to include a conference on FGM at fourth place.

BBC Guideline 4.4.25 states that:

"when dealing with 'major matters', due impartiality cannot normally be achieved over 
time."

The defence that reporting of trends in the deficit can be balanced over time implies that BBC 
News does not regard monthly trends in the deficit to be a "major matter". This was 
confirmed by the Head of Editorial Standards, BBC News, in his final stage 2 response of 22 
December.

This complaint therefore boils down to two questions:

1) Is the reporting of the monthly deficit in the year running up to a general election, where 
the effectiveness of government policy for reducing the deficit will be a major issue, a "major 
matter" or not?

2) Would giving fourth place on the News at Six agenda to a report suggesting government 
policy was working, and no place to a report suggesting it wasn't, be likely to unduly 
influence the electorate's perceptions and decisions?

The Head of Editorial Standards' argument, that monthly reports of the deficit weren't 
necessary because it was reported when it became a major issue, is equivalent to Social 
Services claiming that regular reports of problem families aren't necessary because they 
report them when someone gets hurt.

Any opinions the BBC or I may have on any of the above are irrelevant. If audiences are at 
the heart of everything the BBC does, then the effect on the audience is what matters. The 
only impartial test of that is to show a cross section of the audience the two editions of News 
at Six end-to-end and ask them what opinions they formed.

Please Note: I wish this complaint to be fully accessible and open to all public scrutiny and 
therefore require all correspondence from the BBC regarding this case to be subject to that 
understanding.

Yours faithfully

Ian McNulty

(983 words excluding title and footer)

Stage 3: BBC Response 17

Subject: Trust Editorial (Auto Reply Message)
Date: Thu, 8 Jan 2015 09:33:20 +0000
From: trust.editorial@bbc.co.uk <trust.editorial@bbc.co.uk>

Thank you for your e-mail. We check this e-mail address regularly throughout
the day and will respond to e-mails requiring a reply as soon as possible.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 35

Stage 3: BBC Response 18

Subject: RE: Request for Appeal
Date: Wed, 28 Jan 2015 12:55:01 +0000
From: Trust Editorial <TrustEditorial@bbc.co.uk>

To: 'Ian McNulty'

Dear Mr McNulty,

Thank you for your email of 8 January 2015 to the BBC Trust.

We note that BBC Audience Services have informed you that they are not going to respond to you further 
on your complaint as they do not believe that it raised a significant issue of general importance that might 
justify further investigation.  

The BBC’s Editorial complaints procedure explains that the BBC may not investigate your complaint if it 
fails to raise an issue of breach of the BBC’s Editorial Guidelines or is trivial, misconceived, hypothetical, 
repetitious or otherwise vexatious, or if you use gratuitously abusive or offensive language. You can find 
details of BBC’s Editorial complaints procedure here: 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/editorial.html.

The Trust does not adjudicate on every appeal that is brought to it, and we will now review your 
correspondence with BBC Audience Services to check that your appeal against their decision not to 
investigate your complaint further raises a matter of substance, in accordance with its usual complaints 
admissibility procedure, details of which can be found in the BBC’s Editorial complaints procedure. 

The Trust’s Editorial complaints procedure explains that we will write to you with our decision on 
admissibility within 40 working days of the receipt of your appeal (i.e. by 5 March 2015), but we are 
usually able to do this sooner. We will also keep you informed if for any reason we meet with delay during 
this process.

If we decide that your appeal qualifies to be considered by the Trust, we will write explaining the process 
and setting out the timescale for taking your appeal. In considering whether or not an appeal qualifies for 
consideration, we may decide to take only part of the appeal, and consider only some of the issues raised.

 If our conclusion is that your appeal, or any part of your appeal, does not qualify for consideration by the 
Trust, we will write and explain the reasons for that. If you disagree with our view then you may ask the 
Trust to review the decision by writing to us within 10 working days of the date on which you received our 
response.

If we decide your appeal qualifies for consideration, or if you challenge the decision of the Trust Unit not 
to proceed with some or all aspects of your appeal, the matter will be considered at the Trust’s Editorial 
Standards Committee’s next monthly meeting. We aim to provide you with their final decision within 80 
working days of our decision to accept your appeal or challenge.

Please note that if the Trust agrees with you that your complaint should be investigated further, it will ask 
the Executive to address your complaint again at stage 1 and provide you with a further response. If the 
Trust does not agree with you, its decision on this matter is final and your complaint will be closed. 

Yours sincerely,

Kirsty

Kirsty Clarke
Complaints Adviser

–––––––––––––––––––––––––––––––––
BBC Trust
180 Great Portland Street, London W1W 5QZ

http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/editorial.html


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 36

Stage 3: Viewer Response 12

Subject: Re: Request for Appeal
Date: Thu, 29 Jan 2015 10:30:55 +0000
From: Ian McNulty

To: Trust Editorial <TrustEditorial@bbc.co.uk>

Dear Kirsty

Thank you for your email of 28 January 2015.

I do not understand why you need to begin your investigations by reviewing my correspondence with BBC 
Audience Services to check that my appeal against their decision not to investigate further raises a matter 
of substance.

According to your Complaints Framework, BBC Audience Services are not the final arbiters in the Procedure 
that applies to editorial complaints before a Request for Appeal can be considered. Audience Services can 
only decide whether they can deal with it, 250 miles away from Broadcasting House in Darlington, or 
whether it has to be referred upwards to the Editorial Complaints Unit (ECU) in Wood Lane for Stage 2 
investigation.

In this case, Audience Services did refer it upwards to the ECU, who were unable to deal with it, for 
reasons they explained in their correspondence, and referred it upwards again to the Head of Editorial 
Standards, BBC News, at Broadcasting House.

The Head of Editorial Standards, BBC News, who referred the complaint upwards again to the BBC Trust, 
was therefore the final arbiter in the first two Stages of the Complaints Procedure. Therefore the 
correspondence you need to check, to determine whether my appeal against his decision not to respond 
further raises a matter of substance or not, would be my correspondence with him, not with Audience 
Services.

I look forward to your reply.

Yours sincerely

Ian

Stage 3: BBC Response 19

Subject: RE: Request for Appeal
Date: Fri, 30 Jan 2015 17:47:59 +0000

From: 
Trust Editorial 
<TrustEditorial@bbc.co.uk>

To: 'Ian McNulty'

Dear Mr McNulty,

Thank you for your email – we have noted its contents. We will be in touch with a substantive response in 
due course.

Yours sincerely,

Kirsty

Kirsty Clarke
Complaints Adviser

–––––––––––––––––––––––––––––––––
BBC Trust
180 Great Portland Street, London W1W 5QZ



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 37

Stage 3: BBC Response 20

Mr Ian McNulty 
By email: ian@mcnultymedia.co.uk

Your Ref:  3122674

23 February 2015

Dear Mr McNulty

Reporting of economic stories, 22 and 24 July 2014, Six O’Clock News, 
BBC1 and the News Channel 

Thank you for writing to the BBC Trust.  I am responding to your appeal of 8  
January 2015 about the BBC’s coverage of two economic stories on 22 and 24 July 
2014.  I am sorry that you were unhappy about these elements of BBC output and 
that you feel the BBC has not given you a proper response to your complaints. 

The Trust is the last stage of the complaints process and everyone who works within 
the Trust Unit is outside the day-to-day operations of the BBC.  We review the 
complaints that come to us to assess whether they should be put before the BBC’s 
Trustees for them to reach a final decision. If you want to find out more about how 
the complaints system works – and in particular about how the BBC Trust fits in – 
this is the web link: 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/governance/complaints_framework/

In deciding which ones should be considered by the Trustees, we look at the merits 
of the complaint and only those which stand a reasonable chance of success are 
passed to Trustees. The Trust acts in the interests of all licence fee payers and it 
would not be proportionate to spend a good deal of time and money on cases that 
do not stand a realistic prospect of success. The link that I have given above gives 
more information about this. 

I am sorry to send a disappointing response, but I do not believe your appeal should 
be put in front of Trustees.  The BBC’s journalists and programme-makers are 
expected to work to a high standard; those standards are set out in the BBC’s 
Editorial Guidelines1  which underpin all BBC output.  I have looked at your appeal in 
relation to those Guidelines.  This means I have assessed if the points you have 
raised can be judged against the standards set down in the Guidelines. I have 
attached with this letter a summary of your appeal as well as the reasons behind my 
decision.  As this Annex may be published, the writing style is formal: your name 
does not appear, and you are described as the complainant. While I regret the

_____________________________
1  http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/guidelines/ 

mailto:ian@mcnultymedia.co.uk


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 38

impersonal feel of this, I hope you will appreciate that it protects your own privacy as 
well as helping the Trust to work efficiently.

If you disagree with my decision, you can ask the Trustees to review it by contacting 
the Complaints Advisor, at trust.editorial@bbc.co.uk or at the above address, by 10 
March 2015.  Please send your reasons by this deadline in one document if 
possible.

We may not consider any correspondence received after that, so if, exceptionally, 
you need more time please write giving your reasons as soon as possible.

If you do ask the Trustees to review this decision, I will place that letter as well as 
your original letter of appeal and this letter before Trustees.  Your previous 
correspondence will also be available to them. They will look at that request in their 
March or April meeting.  Their decision is likely to be finalised at the following 
meeting and will be given to you shortly afterwards.

If the Trustees agree that your case has no reasonable prospect of success then it 
will close.  If the Trustees disagree with my decision, then your complaint will be 
passed to an Independent Editorial Adviser to prepare appeal paperwork and we will 
notify you of the updated timeline.

Yours sincerely

Leanne Buckle
Senior Editorial Complaints Adviser



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 39

Annex  - Reporting of economic stories, 22 and 24 July 2014, Six O’Clock 
News, BBC1 and the News Channel

The Trust’s Editorial Appeals procedure states that:

The Trust will only consider an appeal if it raises “a matter of 
substance”.2 This will ordinarily mean that in the opinion of the Trust there is a 
reasonable prospect that the appeal will be upheld as amounting to a breach of 
the Editorial Guidelines. In deciding whether an appeal raises a matter of 
substance, the Trust may consider (in fairness to the interests of all licence fee 
payers in general) whether it is appropriate, proportionate and cost-effective to 
consider the appeal.3

Complaint

The complainant contacted the BBC on 25 July regarding coverage of two economic 
stories on 22 and 24 July.  He considered the BBC had given too much coverage to 
figures released by the IMF - which had raised its estimate of the UK’s growth rate 
and, in comparison, too little coverage of figures released by the ONS which showed 
that government borrowing in June 2014 had risen considerably compared to the 
previous year.  He considered the ONS figures were more significant and more 
accurate as they were not predictions.  He considered the output was in breach of 
the Editorial Guidelines relating to Accuracy, Impartiality and due prominence.  He 
also called for the two stories to be considered by focus groups to assess how they 
would judge their relative prominence and he called for transcripts and output from 
previous news bulletins to be made available as part of an ongoing archive.

Audience Services noted that the BBC1 6pm news had not covered the ONS figures 
on the date given by the complainant.  The complainant renewed his complaint. 
Audience Services closed down at 1b his complaint about making news transcripts 
available and that decision was not appealed to the Trust.  In terms of the relative 
coverage of the different stories, Audience Services stated:

We very often cover ONS figures, and IMF ones, and whether they get on on a 
particular day will be down to a range of factors including the news agenda that 
day. Over time, we take care to report trends in both the deficit and in growth.

The complainant escalated his complaint to stage two, while he was not able to give 
a time for the report, he noted that the News Channel had covered the ONS story – 
and that the presenter had described the figure as ‘rather boring’.  He considered this 
was indicative of bias.  He received a response from the Head of Editorial

_______________________

2 Under the Charter and Agreement, the Trust has a role as final arbiter in appropriate cases, and 
must provide a right of appeal in cases that raise a matter of substance. 

3 For example, if an appeal raises a relatively minor issue that would be complicated, time-consuming 
or expensive to resolve, the Trust may decide that the appeal does not raise a matter of substance, 
and decline to consider it.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 40

Standards, BBC News, at stage two which gave a detailed response in terms of how 
the BBC reported economic news and also in terms of the other stories that were on 
the news agenda during the time in question.  It did not uphold the complaint.

Appeal

The complainant appealed to the Trust on the substance of his complaint, that he 
considered the BBC had not met the required standard for due impartiality in terms 
of its coverage of these two economic stories.  He referred to other stories that were 
in the news during this period (the Gaza conflict, the recovery of bodies from flight 
MH17 and a missing Air Algerie flight) and provided his own assessment of their 
relative newsworthiness.

Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser

The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) carefully read the 
correspondence that had passed between the complainant and the BBC.  She 
decided that the appeal did not have a reasonable prospect of success.

She noted that all BBC output was required to meet the standard of “due impartiality” 
which was defined as follows:

The term ‘due’ means that the impartiality must be adequate and appropriate to 
the output, taking account of the subject and nature of the content, the likely 
audience expectation and any signposting that may influence that expectation.

She noted that the complainant considered the BBC had not adequately covered the 
ONS figures compared to the coverage it had given to the IMF figures.  She 
considered the report of the IMF figure that the complainant had referred to.  It was 
a read from the newscaster that lasted for less than twenty seconds:

The UK’s on course to outpace the world’s major advanced economies this year 
after the International Monetary Fund raised its growth forecast for the UK for the 
fourth time in a row. The IMF forecast has been upgraded by almost half a 
percentage point to 3.2% - driven by consumer spending and a tentative boost in 
manufacturing.  The forecast this year for the United States is 1.7% and Germany 
1.9%.

She reviewed the coverage on the BBC News Channel of the ONS figures, in which 
the business reporter had referred to the figures as ‘boring’:

Business reporter, Ben Thompson: On the economic front, Britain’s public finances  
showed a bigger than expected deficit in June continuing a weak start to the tax 
year and that leaves the chancellor of course with a lot of catching up to do – 
more on that for you in a moment –  but that’s why the footsie is where it is 
today. (On screen, FTSE100 up 0.99% at 6795.34).



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 41

[Covers other subjects – impact on the market of the increased likelihood of 
sanctions against Russia and discussion about Royal Mail shares.  He is joined in a 
down the line interview by Holly Cook, from investment website Morning Star]

BT: Now there’s a number that we always have to talk about and it frankly is a bit 
of a boring number but it’s our public finances and our public deficit – once again 
not good reading for the chancellor.

HC:  Not good reading, I actually don’t find it boring I find it quite interesting and 
I’ll tell you why.  So, public sector borrowing for June came in at £11.4bn and 
that’s almost a 50% increase on the same month a year ago.  And the reason I 
find that so interesting is because it’s almost ironic, one of the key causes of 
global economic crisis was so many of the western economies having high debt to 
GDP ratios and today’s number shows that the UK debt to GDP ratio is now above 
77%. If you look back before 2008, before the crisis hit, it was consistently under 
50%.  So we know this is one of the causes of crisis and yet six or seven years 
later, we’re looking at the numbers and it’s actually a much bigger problem. So 
there’s perhaps a little bit of a head in the sand issue here and I think for future 
generations, we’re going to see that they’re really going to feel the pinch when the  
government – whichever government that may be – decides to start reining in on 
public spending.

BT:   Ok Holly, a very interesting number, I apologise, that’s me told.

The Adviser noted that at the end of the exchange, the business correspondent had 
concluded that in fact the number was not ‘boring’, but was actually ‘a very 
interesting number’ and had apologised.  She considered this was a light hearted 
exchange in what was a detailed and considered response and would have been 
understood as such by the audience.  She did not consider this was evidence of bias.

She noted that assessing impartiality was not a stop-watch exercise because there 
were many factors which could influence the length of any particular report, however 
in this instance, the report about the ONS figures was significantly longer than the 
report about the IMF figures.  

The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between 
the Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC 
Trust and that of the BBC Executive Board, led by the Director-General.“The direction 
of the BBC’s editorial and creative output” was specifically defined in the Charter 
(article 38, (1) (b)) as a duty that was the responsibility of the Executive Board, and 
one in which the Trust did not get involved unless, for example, it related to a breach 
of the BBC’s editorial standards which did not apply in this case. It meant that 
decisions such as which stories to cover in news bulletins and how to cover them 
were editorial decisions which rested with the BBC.

She considered Trustees would be likely to conclude that the output met the 
standards set out in the Editorial Guidelines.  It did not therefore have a reasonable 
prospect of success and she did not propose to put it before Trustees.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 42

Stage 3: Viewer Response 13

Ms Leanne Buckle
By email: trust.editorial@bbc.co.uk

Your Ref: 3122674 

9 March 2015

Ian McNulty
60 Birkdale Gardens
Durham DH1 2UL

t: 0191 384 4736
e: ian@mcnultymedia.co.uk

Dear Ms Buckle

Reporting of economic stories, 22 and 24 July 2014, Six O’Clock News, BBC1 
and the News Channel 

Thank you for your response of 23 February 2015. I am sorry to disagree with your 
decision to block this complaint from due oversight by the Trustees. My reasons are 
included in the Annex attached with this letter.

As a licence fee payer I support the Trust's policy of not spending a good deal of 
time and money on cases that do not stand a realistic prospect of success. If such 
cases were not rejected along with the other 99.9% of complaints that fail to get 
past the second tier of the complaints process, then the entire Complaints 
Framework would be unfit for purpose and a hugely expensive waste of time.

I propose maximising the cost-effectiveness further by only asking the Trustees to 
vote on the simple question distilled out at the conclusion of the second tier of the 
process:

In the year leading up to a general election, when spending cuts to reduce the 
deficit will be central to the debate, do the Trustees consider the release of the 
official monthly deficit figure to be a "major matter"? Yes or No?

If the vote is a unanimous no, then the appeal has been judged by the full jury of 
Trustees and dismissed in less than 5 minutes. Only if any of the Trustees voted yes 
would they then need to consider why the Head of Editorial Standards, BBC News, 
does not agree.

In order to do that fairly and impartially they would need to examine the evidence 
presented by the respondents in their own words, not in the words of any third party 
intermediary, no matter how independent they may claim to be.

The key Editorial Guideline the Trustees need to refer to in this case is 4.4.2  6, 
Impartiality in Series and Over Time, which concludes:

"When dealing with 'major matters', due impartiality cannot normally be achieved 
over time or by a breadth of views available across our online services."

To aid the Trust in keeping the costs to a minimum I am willing to compile the entire 
chain of correspondence in this complaint in PDF form free of charge.

Yours sincerely

Ian McNulty
Licence Fee Payer

http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guideliens-impartiality-series-time
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guideliens-impartiality-series-time
http://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/page/guideliens-impartiality-series-time


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 43

Annex  - Point-By-Point Response to the Adviser's Decision

The definition of "a matter of substance" is confounded by so many disparate factors 
it is impossible to determine what it means. In the absence of a clear, unambiguous 
and explicit definition it cannot be considered a proper standard for judging 
complaints against.

Complaint

The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) has cherry picked the 12,000 
words of written evidence in the first 3 stages of the complaints process to produce a 
360 word summary which: a) misrepresents the complaint from the outset and b) 
expunges all evidence of the key matters of substance raised.

The Complainant did not consider the BBC had given too much coverage to figures 
released by the IMF. To the contrary, he accepted coverage of the IMF release as 
the standard against which coverage of all other economic figures should be 
judged.

The Complainant did not consider that measurement of material facts were more 
significant and more accurate than predictions, the rules of science, mathematics, 
law and reason consider that.

The Complainant was not able to give a time for the News Channel report because 
Audience Services had closed down his request to make news transcripts available.

The Complainant was able to give reasons why the Audience Services statement 
quoted in the Adviser's Annex was in direct breach of Editorial Guidelines 4.4.19 and 
4.4.26. A key matter of substance directly related to specific Editorial Guidelines 
which the Adviser did not consider substantial enough to include in her summary.

The Complainant did receive a response from the Head of Editorial Standards , BBC 
News (HoES), which gave a detailed response in terms of how the BBC reported 
economic news in general and also in terms of the other stories that were on the 
news agenda during the time in question.

The Complainant replied with a point-by-point refutation of every single point HoES 
raised. None of which HoES was able to to repudiate before referring the complaint 
to appeal.

The Complainant was however able to secure a clear statement from HoES at the 
conclusion of Stage 2 that 

"BBC News would not regard this single month’s borrowing figure as a ‘major 
matter.’"

These are just two more matters of substance the Adviser did not consider 
substantial enough to include in her summary.

Appeal

A simple side-by-side comparison of the original 983 word Appeal and the Adviser's 
74 word summary demonstrates just how accurate and impartial the Adviser's 
summary is. The one aspect of the appeal the adviser chooses to focus on - other 
stories in the news at the time - was, by her own admission, first referred to by 
HoES in his detailed Stage 2 response. It was HoES who provided his own 
assessment of the relative newsworthiness of these other stories, not the 
Complainant. The Complainant refuted that argument by demonstrating that the 
relative newsworthiness of those other stories had not changed significantly during 
the period in question.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 44

Decision of the Senior Editorial Complaints Adviser

If the Adviser had read the correspondence carefully she should have known that the 
Complainant referred to breaches of specific sections of the 10 pages of Editorial 
Guidelines on Impartiality, not to just one paragraph from the general introduction 
defining the meaning of the word "due".

According to the Complainant's own transcription of the 24 July edition of News at 
Six, the report of the IMF figure started 12 min 38 sec from the head of the 
programme and the following item (on the murder of Jayden Parkinson) started at 
13 min 04 sec, giving a total duration for the IMF item of 26 sec, which would more 
accurately be described as almost thirty seconds, not "less than twenty seconds."

The Adviser's account of the coverage of the ONS figures on the BBC News Channel 
in the afternoon obscures its meaning in the unfolding narrative of this complaint.

It was Ben Thompson's characterisation of the June deficit figure as "a bit of a 
boring number" that first attracted the Complainant's attention to the possibility of 
bias, because it was signposting that breached Editorial Guideline 4.4.13:

"Our audiences should not be able to tell from BBC output the personal prejudices  
of our journalists or news and current affairs presenters on matters of public 
policy, political or industrial controversy, or on ‘controversial subjects’ in any 
other area. They may provide professional judgements, rooted in evidence, but 
may not express personal views in BBC output, including online, on such 
matters."

Whilst the BBC may not have been able to tell from the output the personal 
prejudices of their journalists, at least one member of the audience could.

As the Complainant made clear at the beginning of his appeal, assessing anything 
rationally is a matter of balancing the evidence on either side of the case. Ben 
Thompson's use of the word "boring" in his introduction tipped the balance slightly 
in the direction of bias, but not enough to justify any complaint.

Holly Cooke's subsequent revelation that one of the key causes of the 2008 
economic meltdown, the UK's debt to GDP ratio, was now a "much bigger problem" 
than it was in 2008, and future generations were "really going to feel the pinch", 
might have been expected to cause some kind of heavy-hearted response in anyone 
who understood what it meant The fact that both Ben Thompson and the news 
anchor he handed back to at the end of the piece were able to dismiss it in such a 
light-hearted manner proved that at least 2 BBC journalists were biased against 
giving the release of the June deficit figures the weight and prominence it was due.

The omission of any mention of the June deficit figure on the News at Six that 
evening tipped the balance significantly further in the direction of institutional 
bias, but still not enough to motivate a complaint. It was only when the release of 
the IMF growth figure 2 days later provided the standard of 4th place on the News at 
Six that the balance of evidence had tipped past the point of reasonable doubt.

The Complainant agrees that assessing impartiality is not a stop-watch exercise. Any 
comparison between the length of one report on a channel with a 0.9% viewing 
share, and no report at all on a channel with a viewing share 27 times higher, is 
therefore a whole order of magnitude more meaningless and misleading at least.

The Complainant made it clear in his Stage 2 response of 12 December 2014 to BBC 
Complaints Director, Colin Tregear, that he he understood very well that decisions 
such as which stories to cover in news bulletins and how to cover them were 
editorial decisions which rested with the BBC:



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 45

"Indeed I cannot imagine how it would be possible to run a news programme any 
other way."

The Adviser omitted this from her summary as well as Mr Tregear's reply which 
acknowledged that:

"There are clearly occasions when an editorial decision could lead to a breach of 
the BBC’s editorial standards."

The Adviser's conclusion that no breaches of Editorial Standards occurred and that 
the Trustees would be likely to conclude that the output met the standards set out in 
the Editorial Guidelines is a foregone conclusion based on evidence that has been 
tampered with to remove all traces of any evidence suggesting the opposite.

The closing statement from the Head of Editorial Standards, BBC News, at the 
conclusion of Stage 2 made it clear that:

"BBC News would not regard this single month’s borrowing figure as a ‘major 
matter'."

This is a clear and unambiguous statement in writing from a top authority on BBC 
Editorial Standards that BBC News does not regard the release of the monthly deficit 
figures as a major matter worthy of due weight and prominence.

The only question remaining therefore is: Is this a professional judgement rooted in 
evidence? Or is it prejudice, bias and lack of due impartiality?

It is for this reason that the Complainant proposes that any oversight by the 
Trustees should begin with a vote on one simple question:

In the year leading up to a general election, when spending cuts to reduce the 
deficit will be central to the debate, do the Trustees consider the release of the 
official monthly deficit figure to be a "major matter"? Yes or No?

The Complainant considers that the failure of the BBC to acknowledge mistakes and 
learn from them is a key reason why more than 50% of the audience now want the 
licence fee scrapped, and a recent report on the Future of the BBC by the all-party 
Culture, Media & Sports Committee (CM&S) recommended that the Trust should be 
abolished and responsibility for handling complaints should be transferred to Ofcom.

The Complainant considers this very regrettable for the following reasons:

1. Paragraph 337 of the CM&S report does not say that transferring 
responsibility for handling complaints to an independent body will make the 
complaints process more transparent and fair, but that it will make it "appear 
more transparent and fair".

2. BBC Director General, Lord Hall has welcomed the scrapping of the licence fee 
and is now campaigning for the BBC to be funded through general taxation 
which will effectively give taxpayers as much influence over the BBC as they 
have over the Ministry of Defence.

Please Note: The Complainant wishes this complaint to be fully accessible 
and open to public scrutiny and therefore requires all correspondence from 
the BBC regarding this case to be subject to that understanding.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 46

Stage 3: BBC Response 21

Subject: RE: Request for Appeal
Date: Thu, 12 Mar 2015 18:57:13 +0000

From: Trust Editorial 
<TrustEditorial@bbc.co.uk>

To: 'Ian McNulty'

Dear Mr McNulty,

Thank you for your response to Leanne Buckle’s letter regarding your request for an appeal to the Editorial 
Standards Committee (ESC).

As you have requested a review of the decision not to proceed with your appeal we shall provide the 
Committee with your appeal, the letter from Leanne Buckle and your email requesting a review of the 
decision not to proceed. Your full correspondence will be available to the Committee if they wish to refer 
to it.

The Committee will then take a decision on whether it will proceed to hear your complaint on appeal. This 
will be done at the Committee's next meeting on 9 April 2015. Once the decision has been drafted and 
approved by the Chairman of the ESC, we will write again to inform you of the Committee's decision.

Yours sincerely,

Kirsty

Kirsty Clarke
Complaints Adviser

–––––––––––––––––––––––––––––––––
BBC Trust
180 Great Portland Street, London W1W 5QZ



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 47

Stage 3: BBC Response 22, ESC Final Decision

Subject: 
ESC Decision - Reporting of economic stories, 22 and 24 July 2014, News 
at Six, BBC One and the News Channel

Date: Fri, 22 May 2015 15:09:49 +0000
From: Trust Editorial <TrustEditorial@bbc.co.uk>

To: 'Ian McNulty'

Dear Mr McNulty,

The Editorial Standards Committee (ESC) has considered your request for an appeal to the BBC 
Trust and I attach a copy of its decision, which has been approved by the Chairman.

The Committee’s decision is final and will be published in the next edition of the Editorial 
Standards Committee’s bulletin at 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/complaints_and_appeals/editorial.html on 28 May 
2015.

Following publication, you can request a copy of the full bulletin by telephoning 03700 103 100 
or textphone 03700 100 212.

Please note that ESC findings and decisions remain strictly confidential until they are published 
and should not be forwarded on or shared with others prior to publication. As with all findings 
published in the bulletin, apart from those relating to appeals from people directly involved in a 
programme, your name is not mentioned in the finding.

Once you have completed the BBC’s complaints procedures, you may also be able to complain to Ofcom if 
your complaint concerns broadcast standards (most editorial standards issues except impartiality and 
accuracy and certain commercial matters).  Details of Ofcom’s procedures for complaints can be found at: 
http://consumers.ofcom.org.uk/tell-us/

Yours sincerely,

Kirsty

Kirsty Clarke
Complaints Adviser

–––––––––––––––––––––––––––––––––
BBC Trust
180 Great Portland Street, London W1W 5QZ

----------------------------

http://www.bbc.co.uk
This e-mail (and any attachments) is confidential and may contain personal views which are not 
the views of the BBC unless specifically stated.
If you have received it in error, please delete it from your system.
Do not use, copy or disclose the information in any way nor act in reliance on it and notify the 
sender immediately.
Please note that the BBC monitors e-mails sent or received.
Further communication will signify your consent to this.

---------------------

http://www.bbc.co.uk/
http://consumers.ofcom.org.uk/tell-us/
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/our_work/complaints_and_appeals/editorial.html


The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 48

Reporting of economic stories, 22 and 24 July 2014, News at Six, BBC One and 
the News Channel
 
The complaint

The complainant contacted the BBC on 25 July regarding coverage of two economic stories 
on 22 and 24 July.  He noted that the BBC had given coverage to figures released by the 
International Monetary Fund (IMF) – which had raised its estimate of the UK’s growth rate – 
on the News at Six but, in comparison, considered that the BBC had not given equivalent 
prominence and weight to the coverage of figures released by the Office for National 
Statistics (ONS) which showed that government borrowing in June 2014 had risen 
considerably compared to the previous year.  He said that the ONS figures were “a 
statement of hard scientific fact” while “the IMF’s forecast is an estimate, opinion or guess”.  
He considered the output was in breach of the Editorial Guidelines relating to Accuracy, 
Impartiality and due prominence.  He also called for the two stories to be considered by 
focus groups to assess how they would judge their relative prominence and he called for 
transcripts and output from previous news bulletins to be made available as part of an 
ongoing archive.      
 
Audience Services noted that the News at Six on BBC One had not covered the ONS figures 
on the date given by the complainant.  The complainant renewed his complaint.  Audience 
Services closed down his complaint at 1b about making news transcripts available and that 
decision was not appealed to the Trust.  In terms of the relative coverage of the different 
stories, Audience Services stated:  
 

“We very often cover ONS figures, and IMF ones, and whether they get on on a 
particular day will be down to a range of factors including the news agenda that day. 
Over time, we take care to report trends in both the deficit and in growth.” 

 
The complainant gave reasons as to why he believed there had been a breach of the 
Editorial Guidelines 4.4.19 and 4.4.26. The complainant escalated his complaint to Stage 2. 
He noted that the News Channel had covered the ONS story – and that the presenter had 
described the figure as “rather boring”.  He considered this was indicative of bias.  He 
received a response from the Head of Editorial Standards, BBC News, at Stage 2 which gave 
a detailed response in terms of how the BBC reported economic news and also in terms of 
the other stories that were on the news agenda during the time in question. The complaint 
was not upheld. The complainant commented upon this response. The Head of Editorial 
Standards, BBC News, confirmed he did not regard “this single month’s borrowing figures 
as a ‘major matter’”.  
 
Appeal to the BBC Trust
 
The complainant appealed to the Trust on the substance of his complaint, that he 
considered the BBC had not met the required standard for due impartiality in terms of its 
coverage of these two economic stories.  He referred to the BBC’s final response and said 
that the BBC had justified what he regarded as the lack of due impartiality by reference to 
the busyness of the day’s news agendas and the balance of reporting trends in the deficit 
and growth over time. He commented on the news agenda for 22 and 24 July.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 49

The Trust Unit’s decision  
 
The Senior Editorial Complaints Adviser (the Adviser) decided that the appeal did not have 
a reasonable prospect of success. 
 
She noted that all BBC output was required to meet the standard of “due impartiality” 
which was defined as follows: 
 

“The term ‘due’ means that the impartiality must be adequate and appropriate to the 
output, taking account of the subject and nature of the content, the likely audience 
expectation and any signposting that may influence that expectation.” 

 
She noted that the complainant considered the BBC had not adequately covered the ONS 
figures compared to the coverage it had given to the IMF figures.  She considered the report 
of the IMF figure on the News at Six, 24 July 2014 that the complainant had referred to.  It 
was an item read by the newscaster that lasted for 26 seconds:  
 

Newscaster: The UK’s on course to outpace the world’s major advanced economies 
this year after the International Monetary Fund raised its growth forecast for the UK 
for the fourth time in a row. The IMF forecast has been upgraded by almost half a 
percentage point to 3.2% - driven by consumer spending and a tentative boost in 
manufacturing.  The forecast this year for the United States is 1.7% and Germany 
1.9%.    

 
She reviewed the coverage on the BBC News Channel of the ONS figures, in which the 
business reporter had referred to the figures as “boring”: 
 

Business reporter, Ben Thompson: On the economic front, Britain’s public finances 
showed a bigger than expected deficit in June continuing a weak start to the tax year 
and that leaves the chancellor of course with a lot of catching up to do – more on 
that for you in a moment – but that’s why the footsie is where it is today. (On 
screen, FTSE100 up 0.99% at 6795.34). 

 
[Covers other subjects – impact on the market of the increased likelihood of sanctions 
against Russia and discussion about Royal Mail shares.  He is joined from a remote studio by 
Holly Cook, from investment website Morning Star.] 
 

BT: Now there’s a number that we always have to talk about and it frankly is a bit of 
a boring number but it’s our public finances and our public deficit – once again not 
good reading for the chancellor.   
  
HC: Not good reading, I actually don’t find it boring I find it quite interesting and I’ll 
tell you why.  So, public sector borrowing for June came in at £11.4bn and that’s 
almost a 50% increase on the same month a year ago.  And the reason I find that so 
interesting is because it’s almost ironic, one of the key causes of global economic 
crisis was so many of the western economies having high debt to GDP ratios and 
today’s number shows that the UK debt to GDP ratio is now above 77%. If you look



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 50

back before 2008, before the crisis hit, it was consistently under 50%.  So we know 
this is one of the causes of crisis and yet six or seven years later, we’re looking at 
the numbers and it’s actually a much bigger problem. So there’s perhaps a little bit of 
a head in the sand issue here and I think for future generations, we’re going to see 
that they’re really going to feel the pinch when the government – whichever 
government that may be – decides to start reining in on public spending.  
 
BT: Ok Holly, a very interesting number, I apologise, that’s me told.     

 
The Adviser noted that at the end of the exchange, the business correspondent had 
concluded that in fact the number was not “boring”, but was actually “a very interesting 
number” and had apologised.  She considered this was a light-hearted exchange in what was 
a detailed and considered response and would have been understood as such by the 
audience.  She did not consider this was evidence of bias.  
 
She noted that assessing impartiality was not a stop-watch exercise because there were 
many factors which could influence the length of any particular report.  However, in this 
instance, the report about the ONS figures was significantly longer than the report about 
the IMF figures.  
 
The Adviser noted that the Royal Charter and the accompanying Agreement between the 
Secretary of State and the BBC drew a distinction between the role of the BBC Trust and 
that of the BBC Executive Board, led by the Director-General. “The direction of the BBC’s 
editorial and creative output” was specifically defined in the Charter (article 38, (1) (b)) as a 
duty that was the responsibility of the Executive Board, and one in which the Trust did not 
get involved unless, for example, it related to a breach of the BBC’s editorial standards 
which did not apply in this case. It meant that decisions such as which stories to cover in 
news bulletins and how to cover them were editorial decisions which rested with the BBC.  
 
She considered Trustees would be likely to conclude that the output met the standards set 
out in the Editorial Guidelines.  It did not therefore have a reasonable prospect of success 
and she did not propose to put it before Trustees.  
 
Request for review by Trustees 
 
The complainant disagreed with the Adviser’s decision and requested that the Trustees 
review the decision not to proceed with his appeal, making the general points that: 
 

• he thought it was almost impossible to determine what a matter of substance was, 
and so that cannot be considered a proper standard to judge complaints against 

• the Adviser’s summary had misrepresented his complaint from the outset and 
“expunged all evidence” of the key matters of substance raised: to deal with a request 
for an appeal fairly and impartially it was necessary for Trustees “to examine the 
evidence presented by the respondents in their own words, not in the words of any 
third party intermediary”. 

 
The complainant also highlighted the Editorial Guidelines relating to Impartiality in Series and 
Over Time. He asked Trustees to consider whether the release of the official monthly deficit



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 51

figure, in the year leading up to a General Election when the deficit would be central to the 
debate, constituted a “major matter” as defined by the Guidelines. He noted that the Head 
of Editorial Standards, BBC News (HoES) did not think this single month’s figures were a 
major matter.  
 
His response to the Adviser’s decision also included the following points: 
 

• he had given reasons why the Audience Services statement quoted in the Adviser’s 
decision was in direct breach of Editorial Guidelines 4.4.19 1  and 4.4.26 2 , and this 
was a key matter of substance directly related to specific Editorial Guidelines which 
“the Adviser did not consider substantial enough to include in her summary” 

• having received a response from the HoES, which gave a detailed response in terms 
of how the BBC reported economic news in general and also in terms of the other 
stories that were on the news agenda during the time in question, the complainant 
had given “a point-by-point refutation of every single point HoES raised” which HoES 
had been unable to repudiate before referring the complaint to appeal

• the complainant had referred to breaches of specific parts of the impartiality 
guidelines, and not simply the overarching requirement to be duly impartial, and to 
4.4.13 and the requirement that audiences should not be able to tell from BBC output 
the personal prejudices of BBC journalists 

• there was evidence of bias in the treatment of deficit figures, including:

◦ the business reporter’s use of the word “boring” and the “light hearted” response 
of the business reporter and the News presenter (to whom the reporter handed 
back following Holly Cook’s interview in which she had said the UK’s debt to GDP 
ratio was “a much bigger problem” than it was in 2008 and future generations 
were “really going to feel the pinch”), which the complainant said proved both 
were biased against giving the June deficit figures the weight and prominence they 
were due

◦ the omission of the June deficit figures on the News at Six (which, he said, “tipped 
the balance [of the evidence] further towards institutional bias”) 

________________________
1 There are some issues which may seem to be without controversy, appearing to be backed by a broad or 
even unanimous consensus of opinion.  Nevertheless, they may present a significant risk to the BBC's 
impartiality.  In such cases, we should continue to report where the consensus lies and give it due 
weight.  However, even if it may be neither necessary nor appropriate to seek out voices of opposition, our 
reporting should resist the temptation to use language and tone which appear to accept consensus or received 
wisdom as fact or self-evident. 
2  On long-running or continuous output (such as general daily magazine programmes, the News Channel, 
Online, etc.) due impartiality may be achieved over time by the consistent application of editorial judgement in 
relevant subject areas… However, editors of long-running or continuous output should ensure that: 

• it reflects a broad range of individuals and views, including all main strands of argument 
• differing views are given due weight and treated fairly in terms of prominence, treatment and time of 

day 
• there is an appropriate timeframe for assessing that due impartiality has been achieved. Particular 

care is 
• required approaching elections (see below). 

When dealing with 'major matters', due impartiality cannot normally be achieved over time or by a breadth of 
views available across our online services.



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 52

◦ the release of the IMF growth figure two days later and its place on the News at 
Six as fourth item (which he said demonstrated that the BBC was biased “beyond 
reasonable doubt”) 

• the complainant agreed that it was not possible to judge impartiality by measuring the 
time allocated to an item, and said it was meaningless to compare the length of a 
report on a channel with a low viewing share (i.e. the News Channel) with no report 
on a channel with a much higher viewing share (i.e. BBC One); 

• the complainant said he understood that decisions such as which stories to cover and 
how to cover them were editorial decisions for the BBC, but drew attention to the 
statement by the ECU director during the course of his correspondence with the BBC 
that: 

 
“There are clearly occasions when an editorial decision could lead to a breach 
of the BBC’s Editorial standards” 

 
• the complainant noted that this line had been omitted by the Adviser and he 

considered her conclusion that the Guidelines had not been breached was based on 
“on evidence that has been tampered with”. 

 
The Committee’s decision 
 
Trustees did not agree with the complainant’s contention that it was almost impossible to 
determine what a matter of substance was and that therefore it could not be considered a 
proper standard to judge complaints against, because the standard was set by the BBC’s 
Royal Charter and its Agreement with the Secretary of State, and associated procedures. 
The Trust has the duty of setting the framework within which the BBC should handle 
complaints, and that framework (and its associated procedures) must ensure that all appeals 
that raise matters of substance are subject to a right of appeal to the Trust, and that the 
Trust is the final arbiter of whether an appeal is for the Trust to determine or not 
(Agreement, clause 89 (4)(b)-(c)). The Editorial Complaints Procedure provides (at 
paragraph 5.10) that: 
 

“The Trust will only consider an appeal if it raises ‘a matter of substance’. This will 
ordinarily mean that in the opinion of the Trust there is a reasonable prospect that 
the appeal will be upheld as amounting to a breach of the Editorial Guidelines. In 
deciding whether an appeal raises a matter of substance, the Trust may consider (in 
fairness to the interests of all licence fee payers in general) whether it is appropriate, 
proportionate and cost-effective to consider the appeal. The Trust may not consider 
an appeal that is trivial, misconceived, hypothetical, repetitious or otherwise 
vexatious.”  

 
Trustees considered that the decision for them in this case was whether or not the 
complaint raised a reasonable prospect that they would find that there had been a breach of 
the Editorial Guidelines. These were decisions they were well accustomed to making.
 
Trustees considered the complainant’s criticisms of the way the Adviser had summarised 
the complaint in her letter of 23 February 2015 which conveyed her decision that the appeal 
should not proceed. Those criticisms were contained in the complainant’s letter of 9 March



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 53

2015 requesting a review of the Adviser’s decision. Trustees had before them both the 
appeal and the request to review the Adviser’s decision as well as the content in question. 
The ability to request a review of a decision by a Trust Adviser was provided so that 
complainants could make Trustees aware of any concerns complainants had with the 
Adviser’s decision and it gave complainants an opportunity to rectify any errors.  
 
Trustees did not agree with the contention that to deal with a request for an appeal fairly 
and impartially it was necessary for them “to examine the evidence presented by the 
respondents in their own words, not in the words of any third party intermediary”. On the 
contrary, the Committee considered that it was necessary for the efficient and effective 
management of appeals that an Adviser summarise complaints to ensure the paperwork 
before the Editorial Standards Committee was proportionate and focused on the matters 
on appeal. The Adviser’s letter conveying her decision was not supposed to be an 
exhaustive record of every point made in the correspondence in the case. Trustees 
considered that the Adviser’s letter was an adequate explanation of the reasons for her 
decision, and she had not erred in omitting the reasons the complainant had given when he 
rebutted Audience Services’ response at Stage 1 or the Head of Editorial Standards, BBC 
News’ response at Stage 2; still less had she ‘tampered’ with the evidence as the 
complainant had alleged. 
 
Trustees were satisfied that, by taking full account of the appeal, the Adviser’s letter of 23 
February and the complainant’s response of 9 March, they had before them the material 
elements of the complainant’s request for an appeal, and that this was a proper and 
sufficient basis on which they could decide whether or not the complainant had raised “a 
matter of substance” such that the appeal should proceed. Accordingly, the Committee 
proceeded to consider the substance of the request. 
 
The Committee appreciated that behind this complaint was a concern that a forecast of UK 
economic growth which might have been taken as evidence that the (then) government’s 
economic policies were working was covered relatively prominently on the News at Six, but 
figures as to the size of the national deficit which (in the complainant’s view) provided 
evidence that those policies were not working had not been covered on BBC One, but on 
the News Channel, and then had been treated in a somewhat flippant manner by presenters. 
The complainant considered that this was evidence of a lack of due impartiality, and 
evidence of bias, in that, in the year before a General Election, figures that were a mere 
forecast, but favoured a government narrative, were given undue prominence compared 
with figures constituting firm evidence tending to contradict that narrative. 
 
Trustees considered in this context the complainant’s concern that BBC News had 
breached the Editorial Guideline requirement for due impartiality with particular regard to 
the BBC’s commitment to:  
 

“…reflecting a wide range of opinion across our output as a whole and over an 
appropriate timeframe so that no significant strand of thought is knowingly 
unreflected or under-represented.” 

 
The Committee agreed that decisions such as which stories to cover in news bulletins, 
where to cover them in the running order, how long to spend on them and how to cover



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 54

 them were editorial decisions which rested with the BBC Executive rather than the Trust, 
(Royal Charter, Article 38 (1) (b)). The requirement for content to be duly accurate and 
duly impartial did not mean that equivalent prominence and weight had to be given to 
different stories on different days on the same service.  The “consistent application of 
editorial judgment” referred to in the Guidelines did not mean a subject had to be included 
in output on every occasion it reappeared with a new peg.   
 
The Committee noted the complainant’s request for it to consider whether the release of 
the official monthly deficit figure in these circumstances constituted a “major matter” for 
the purposes of the Editorial Guidelines. Trustees did not consider this to be appropriate. 
They saw no reason to disagree with the view expressed by the Head of Editorial Standards, 
BBC News, that “BBC News would not regard this single month’s borrowing figures as a 
‘major matter’” (emphasis added). In any event, simply deciding that a matter would have 
been a “major matter” did not mean it would necessarily have to feature in the news agenda 
on a particular day. 
 
Trustees noted the complainant had referred to Editorial Guideline 4.4.13: 
 

“Presenters, reporters and correspondents are the public face and voice of the BBC 
- they can have a significant impact on perceptions of whether due impartiality has 
been achieved.  Our audiences should not be able to tell from BBC output the 
personal prejudices of our journalists or news and current affairs presenters on 
matters of public policy, political or industrial controversy, or on ‘controversial 
subjects’ in any other area.  They may provide professional judgements, rooted in 
evidence, but may not express personal views in BBC output, including online, on 
such matters.” 

 
Trustees did not agree that the light-hearted comment by the News Channel business 
reporter that the Office for National Statistics figures regarding government borrowing in 
June 2014 were “boring” amounted to the expression of bias. The significance of the figures 
was properly explained on the Channel and, after being challenged by another contributor, 
he had acknowledged that the figures were very interesting.  Guideline 4.4.13 had not been 
breached. 
 
Trustees did not consider that the complaint raised an issue which had a reasonable 
prospect of leading them to conclude that there had been a breach of Editorial Standards. 
 
The Committee therefore decided that this appeal did not raise a matter of 
substance and so did not qualify to proceed for consideration. 
 



The BBC in Practice - Case Study 2 - News at Six Complaint- 08 June 2015 55

Stage 3: Viewer Response 14

Subject: 
Re: ESC Decision - Reporting of economic stories, 22 and 24 July 2014, 
News at Six, BBC One and the News Channel

Date: Thu, 28 May 2015 09:27:04 +0100
From: Ian McNulty

To: Trust Editorial <TrustEditorial@bbc.co.uk>

Dear Kirsty,

Thank you for your email and attached copy of the ESC decision.

Quelle surprise!

Yours sincerely.

Ian

Stage 3: BBC Response 22

Subject: Trust Editorial (Auto Reply Message)
Date: Thu, 28 May 2015 09:27:01 +0100

From: 
TrustEditorial@bbc.co.uk 
<TrustEditorial@bbc.co.uk>

Reply-To: 
TrustEditorial@bbc.co.uk 
<TrustEditorial@bbc.co.uk>

To: Ian McNulty

Thank you for your e-mail. We check this e-mail address regularly throughout

the day and will respond to e-mails requiring a reply as soon as possible.


